Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Sterke lessen in begrijpend lezen
Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...
Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?
Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...
Fonemisch bewustzijn
De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....
Help! Het schrijven komt in de knel
Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...
NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??
In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...
Actief lezen: denken, doen en onthouden
Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...
Leren lezen, wat een proces!
Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...
Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling
De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik...
De kracht van woordenschat
Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...
Tips en tricks voor leesbevordering in de klas
Maandagochtend in groep 3, 8.30 uur. De bel is gegaan, de kinderen komen druk kletsend de klas binnen en zoeken hun plekje op. Terwijl ik wacht tot iedereen zit en ik de dag kan openen, observeer ik hoe iedereen binnenkomt. Sommige kinderen kijken elke dag meteen...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs
Inhoudsopgave
Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen. Dit kan zowel de dynamiek binnen het gezin als de persoonlijke ontwikkeling van het kind beïnvloeden. In deze blog gaan we dieper in op dyslexie bij kinderen en de uitdagingen ervan.
Zo ontving ik van ouders een bericht over hun dochter: “Onze dochter heeft dyslexie en we merken sinds een tijdje dat ze niet lekker in haar vel zit. Ze is 11 jaar en is in groep 5 gediagnosticeerd met dyslexie. Op dit moment zien wij een meisje dat niet gelukkig is, moeizaam contact kan leggen met leeftijdsgenoten, gestopt is met sporten en dit alles doet ons erg veel verdriet. Daarbij merken we dat haar situatie ook invloed heeft op ons als gezin. We zouden graag onze gezellige dochter en zusje weer terug hebben.”
Dyslexie Thuis: Een bron van stress
Voor ouders en kinderen kan dyslexie thuis voor veel spanningen zorgen. Kinderen met dyslexie ervaren bijvoorbeeld:
– Problemen bij huiswerk maken: Taakjes die voor leeftijdsgenoten eenvoudig lijken, zoals het lezen van instructies of schrijven van een verslag, kunnen voor een kind met dyslexie overweldigend zijn. Dit leidt soms tot frustratie of zelfs ruzies binnen het gezin. Bijvoorbeeld deze casus die wellicht herkenbaar is: “Wij zijn de ouders van een prachtige dochter van 11 jaar. 2 jaar geleden is bij haar ernstige enkelvoudige dyslexie vastgesteld en vorig jaar is het traject bij het RID afgerond. Ze zit nu in groep 7 en school is 1 grote frustratie voor haar. School doet echt zijn best en we hebben een goede relatie met de leerkrachten. Ze vindt school gewoon ontzettend moeilijk en vooral heel erg stom. We merken dat het haar veel kost aan energie en motivatie om naar school te gaan.”
– Het vermijden van lezen en schrijven: Kinderen kunnen boeken en andere activiteiten waarbij lezen een rol speelt uit de weg gaan. Dit maakt het voor ouders lastig om hen te ondersteunen in hun ontwikkeling.
– Een gevoel van mislukking: Het kan voor kinderen voelen alsof ze “niet voldoen”, wat vaak extra aandacht vraagt van ouders om dat zelfbeeld recht te trekken. Ouders geven aan dat hun kinderen uitspraken doen als: ‘ik ben dom’ of ‘ik kan het toch niet’.
Sociale Uitdagingen: Dyslexie op de sportclub of bij vrienden
De sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie blijven niet beperkt tot het klaslokaal. Andere contexten waar deze uitdagingen opduiken zijn onder andere:
- Op de sportclub: Kinderen met dyslexie kunnen moeite hebben met het onthouden van complexe strategieën of het volgen van aanwijzingen. Dit kan leiden tot frustratie bij hen en soms zelfs onbegrip van coaches of teamgenoten. Daarentegen zijn kinderen met dyslexie vaak goed in het vooruitdenken. Zijn ze analytisch en lopen daardoor in het spel als het ware vooruit. (Een coachee zei hierover: “ik ben eigenlijk beter in strategisch denken. Wat ik nu al goed toepas bij de rugby, door overzicht te hebben. Ik wil meer aan mijn team aan gaan geven waar iedereen moet staan en ik vind dat we als team meer met elkaar moeten praten.”) Dit kan ook weer voor onbegrip bij coaches en/of teamgenoten zorgen.
- Verminderde sociale interacties: Omdat kinderen met dyslexie bang zijn om fouten te maken of beoordeeld te worden, vermijden ze soms sociale situaties. Dit kan ervoor zorgen dat ze minder snel met vriendjes willen afspreken, wat weer kan bijdragen aan gevoelens van isolatie. Zie de eerste casus die ik in dit artikel beschrijf.
- Schaamte bij lezen of schrijven in een groep: Bij activiteiten zoals quizzen of groepsopdrachten voelen kinderen met dyslexie zich soms “dom” of “anders”, wat hun zelfvertrouwen verder kan ondermijnen.
Hoe ouders en begeleiders kunnen helpen
Om kinderen met dyslexie te ondersteunen in deze bredere context, is het belangrijk om aandacht te besteden aan:
– Positieve bekrachtiging: Benoem niet alleen wat lastig gaat, maar leg de nadruk op wat juist goed gaat. Dit versterkt hun zelfbeeld.
– Communicatie met coaches en begeleiders: Leg aan de sportcoach of jeugdleider uit hoe ze het kind kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door duidelijke en herhaalde uitleg te geven of visuele hulpmiddelen te gebruiken. Een voetbaltrainer is bijvoorbeeld naar aanleiding van deze feedback gaan tekenen op een flipover. Dit gaf mijn coachee, maar ook haar teamgenoten veel duidelijkheid.
– Stimuleren van sociale activiteiten: Organiseer speeldates of andere laagdrempelige activiteiten waarbij het kind zich veilig en ontspannen voelt. Denk aan het samen knutselen van een kwaliteitenslinger.
Dyslexie: Een holistische benadering nodig
Het is essentieel om dyslexie als een breder fenomeen te zien dat niet alleen het onderwijs raakt, maar ook de thuisomgeving en sociale relaties. Door een holistische benadering te hanteren en samen te werken met docenten, coaches en andere betrokkenen, kunnen we ervoor zorgen dat kinderen met dyslexie zich begrepen, gesteund en gewaardeerd voelen — zowel binnen als buiten school.
Wil je meer weten over de sociale impact van dyslexie en hoe je hiermee om kunt gaan? Neem dan gerust met mij contact op voor advies en/of coaching. Samen werken we aan het versterken van het zelfvertrouwen en het benutten van de unieke talenten van kinderen met dyslexie.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Leoniek Janssen Steenberg?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties