Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Actieplan Leraar 2020 | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Actieplan Leraar 2020

Het actieplan leraar 2020: een nieuwe weg voor onderwijs

Het Actieplan Leraar 2020 is een initiatief om het onderwijs in Nederland te verbeteren. Het plan richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, het vergroten van de autonomie van leraren en het stimuleren van innovatie in het onderwijs. Het actieplan is gericht op het creëren van een lerarenregister, waarbij leraren kunnen worden geregistreerd en hun vaardigheden en kennis kunnen worden getoetst. Dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en leraren te helpen bij hun professionele ontwikkeling.

Het lerarenregister is een belangrijke tool voor leraren om hun professionele ontwikkeling te laten zien en te bewijzen. In dit register kunnen leraren hun bevoegdheid en bekwaamheid aantonen en hun professionele vaardigheden op peil houden.

Lerarenportfolio

Een ander belangrijk aspect van het actieplan is het lerarenportfolio. Dit is een digitale omgeving waar leraren hun ervaringen, vaardigheden en kennis kunnen delen en laten beoordelen door anderen. Dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en leraren te helpen bij hun professionele ontwikkeling. Het lerarenportfolio is een digitale ruimte waar leraren in het primair onderwijs hun professionele ontwikkeling en bekwaamheid kunnen bijhouden en reflecteren. Dit portfolio kan op vrijwillige basis gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en bovendien als netwerk om contacten te leggen met andere onderwijskundigen.

Het actieplan richt zich ook op het verbeteren van het onderwijsleerproces. Dit wordt gedaan door het creëren van een nationaal onderwijsakkoord , waarbij alle partijen in het onderwijs samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Het onderwijsleerproces is een cruciale fase in de ontwikkeling van leerlingen. Het is een proces waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven en hun potentieel maximaliseren. De leerkracht speelt een centrale rol in dit proces en heeft bepaalde vaardigheden nodig om te zorgen voor kwaliteit en effectiviteit. Het Nationaal onderwijsakkoord is een belangrijke stap vooruit voor het Nederlandse onderwijs. Dit akkoord is een afspraak tussen de Stichting van het Onderwijs en het kabinet om het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen.

Het handelingsplan

Het handelingsplan is een belangrijk onderdeel van het actieplan. Het plan beschrijft hoe we het onderwijs kunnen verbeteren en hoe we leraren kunnen ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling. In een handelingsplan beschrijven we concrete doelstellingen voor een leerling met leer- en/of gedragsproblemen. We leggen uit hoe we deze doelstellingen kunnen behalen en wie erbij betrokken zijn.. Het handelingsplan richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, het vergroten van de autonomie van leraren en het stimuleren van innovatie in het onderwijs. Dit gebeurt door het creëren van een lerarenregister, het lerarenportfolio en het nationaal onderwijsakkoord.

De voordelen van het actieplan

Het actieplan heeft verschillende voordelen voor het onderwijs. Het helpt de onderwijskwaliteit te verbeteren, leraren professioneel te ontwikkelen en innovatie in het onderwijs te stimuleren. Het actieplan vergroot de autonomie van leraren, zodat zij meer vrijheid hebben om lesmethoden te kiezen en hun professionele ontwikkeling te bepalen.

Conclusie

Het Actieplan Leraar 2020 is een belangrijk initiatief om het onderwijs in Nederland te verbeteren. Het plan verbetert de onderwijskwaliteit, vergroot de autonomie van leraren en stimuleert innovatie in het onderwijs.
Door het actieplan te implementeren, kunnen we een beter onderwijs creëren voor alle leerlingen in Nederland.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties