Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Agressie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Agressie

Agressie in het onderwijs

Agressie is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op de leeromgeving. Het is belangrijk het te herkennen en te begrijpen om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.
Agressie kan worden gekenmerkt door woede en/of geweld dreigen of handelen. Het kan worden ingezet om iets of iemand te beschadigen en wensen duidelijk te maken. Woede is grensoverschrijdend gedrag dat gevoelens van angst, pijn, boosheid en verdriet kan veroorzaken.

Oorzaken

Agressie kan worden veroorzaakt door diverse factoren, zoals frustratie, angst, pijn en verdriet. Het kan ook worden veroorzaakt door een gebrek aan sociale vaardigheden, zoals communicatie en conflictbeheersing.

Bij agressie spelen ook gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

, hyperactiviteit

Hyperactiviteit is een veelvoorkomend probleem in het onderwijs, dat kan leiden tot concentratiestoornissen en gedragsproblemen bij leerlingen. Het is essentieel om hyperactiviteit te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het overwinnen van deze uitdaging.

en gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen zijn een verzamelnaam voor alle stoornissen bij kinderen, waarbij afwijkend gedrag aangeboren is. Dit is strikt genomen iets anders dan gedragsproblemen, want daarbij is de oorzaak in de omgeving te vinden.

een rol. Leerlingen met deze problemen kunnen boosheid inzetten om hun wensen duidelijk te maken of om zichzelf te beschermen.

Welke vormen zijn er?

Er zijn verschillende vormen, zoals fysieke en psychische agressie. Fysieke woede omvat het toebrengen van lichamelijk letsel of het vernielen van iets. Psychische woede omvat dreigen, schelden of vernederen.
Er is ook een verschil tussen reactieve agressie en proactieve agressie. Reactieve woede is een impulsieve reactie op een gebeurtenis of voorval, terwijl proactieve agressie een weloverwogen agressief gedrag is waarmee de dader in korte tijd zijn doelen wil bereiken.

De gevolgen

Agressie kan leiden tot negatieve gevolgen, zoals depressie

Depressie is een ernstige aandoening die een grote impact kan hebben op het leven van leerlingen. Het is belangrijk om depressie te herkennen en te behandelen om leerlingen te helpen een gelukkig en succesvol leven te leiden.

en motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

problemen. Het kan ook leiden tot een verstoring van de leeromgeving en een verminderde kwaliteit van het onderwijs.

Bovendien kan agressie ook leiden tot een verminderde zelfvertrouwen en een verminderde sociale vaardigheden bij leerlingen.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om het te herkennen en te begrijpen om een effectieve aanpak te kunnen ontwikkelen. Dit kan worden gedaan door het identificeren van de oorzaken en het ontwikkelen van strategieën om agressie te voorkomen en te verminderen.
Het is ook belangrijk om leerlingen te leren hoe zij dit kunnen herkennen en hoe zij hierop kunnen reageren.

Conclusie

Agressie is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op de leeromgeving. Het is belangrijk om agressie te herkennen en te begrijpen om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.
Door het identificeren van de oorzaken en het ontwikkelen van strategieën om woede te voorkomen en te verminderen, kunnen we een positieve impact hebben op de leeromgeving en de leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties