Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Avg | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Avg

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in het onderwijs

Scholen verzamelen en delen een grote hoeveelheid aan persoonlijke gegevens. Dit begint al bij het inschrijven van een leerling en gaat door tot het gebruik van digitale systemen zoals leerlingvolgsystemen en sociale media. Om deze gegevens veilig en zorgvuldig te verwerken, moeten scholen voldoen aan de privacyregels, voortkomend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Een belangrijk aspect van de AVG is dat de betrokkene, degene van wie de school de persoonlijke gegevens verzamelt, expliciet toestemming geeft voor het gebruik van deze gegevens voor specifieke doeleinden. Hij of zij heeft het recht om de data in te zien of te laten verwijderen. Scholen zijn verplicht om verantwoording af te leggen over gegevensverwerkingen wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens daar om vraagt.

Waarom is de aVG belangrijk in het onderwijs?

De AVG is belangrijk in het onderwijs omdat het de privacy van leerlingen en medewerkers beschermt. Het zorgt ervoor dat scholen verantwoordelijk omgaan met persoonlijke gegevens en dat deze gegevens veilig worden verwerkt. Dit is cruciaal voor het vertrouwen van leerlingen en medewerkers in het onderwijs.

Bovendien helpt de AVG scholen om een json-structuur te creëren voor het beheren van persoonlijke gegevens. Dit maakt het mogelijk om gegevens efficiënt te verwerken en te beschermen. Het gebruik van een ass

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

essment” href=”https://tiponderwijs.nl/begrip/assessment/”>assessment

Een assessment is een cruciale stap in het bepalen van de kennis en vaardigheden van leerlingen. Het doel van een assessment is om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is en waar eventueel ondersteuning kan worden geboden.

-model helpt scholen om de risico’s van gegevensverwerking te beoordelen en maatregelen te nemen om deze risico’s te beperken.

Hoe kunnen scholen de AVG naleven?

Scholen kunnen de AVG naleven door een odd

ODD is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de ontwikkelingsstoornissen. Kinderen met deze aandoening zijn vaak ongehoorzaam, driftig, en houden zich vaak niet aan regels.

-numbered lijst te maken van alle persoonlijke gegevens die worden verzameld en verwerkt. Vervolgens moeten zij een add

ADD, of Attention Deficit Disorder, is een aangeboren aandoening die wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters in de hersenen. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen.

endum maken voor elk van deze gegevens, waarin wordt beschreven hoe deze gegevens worden gebruikt en beschermd. Scholen moeten ook een data protection officer (DPO) aanstellen om toezicht te houden op de gegevensverwerking.

Daarnaast is het belangrijk dat scholen een transparante en eerlijke manier van gegevensverwerking hanteren. Zij moeten leerlingen en medewerkers informeren over het gebruik van hun persoonlijke gegevens en hoe deze worden beschermd. Scholen moeten ook een procedure hebben voor het melden van datalekken en het nemen van maatregelen om deze te beperken.

Conclusie

De AVG is een belangrijke wet voor het onderwijs omdat het de privacy van leerlingen en medewerkers beschermt. Scholen moeten de AVG naleven door een zorgvuldige manier van gegevensverwerking te hanteren en door transparantie en eerlijkheid te betrachten. Dit is cruciaal voor het vertrouwen van leerlingen en medewerkers in het onderwijs.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties