Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Faalangst | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Faalangst

Faalangst in het onderwijs

Faalangst is een veelvoorkomende emotie bij leerlingen, die kan leiden tot een verminderde motivatie en prestatie. Faalangst is de angst dat men niet kan voldoen aan de verwachtingen van zichzelf of van anderen. Deze angst kan op verschillende terreinen voorkomen, zoals op cognitief, sociaal of motorisch gebied.
Faalangst kan zich uiten in diverse vormen, zoals uitstelgedrag, perfectionisme

Perfectionisme is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op het onderwijs. Het is een dwangmatig verlangen om dingen goed te doen, wat kan leiden tot een streven naar perfectie. Een perfectionist stelt vaak te hoge eisen aan zichzelf, die hij soms niet waar kan maken, vanuit de drang alles perfect te doen.

, zich terugtrekken of het vermijden van nieuwe situaties. Bij een extreme vorm van faalangst is er sprake van een angststoornis

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.

. Het is belangrijk om faalangst te herkennen en aan te pakken, omdat het de leerprestaties en het zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

van leerlingen kan beïnvloeden.

Oorzaken van faalangst

De oorzaak van faalangst kan realistisch of irrealistisch zijn. Een realistische oorzaak is bijvoorbeeld als de leerling veel negatieve ervaringen heeft. Irrealistische faalangst is overmatige bezorgdheid, die niet in verhouding staat met de kans op mislukken. Een sterke druk om te presteren kan ook zorgen voor faalangst.
Faalangst kan versterkt worden als de leerkracht de nadruk legt op de fouten, in plaats van op de positieve aspecten. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen het stimuleren van leerlingen en het vermijden van faalangst.

Gevolgen van faalangst

Faalangst kan zich mentaal uiten in: piekergedachten, weinig zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld en te hoge eisen stellen aan zichzelf. Fysiek kan faalangst zich uiten in lichamelijke problemen zoals hartkloppingen, spierspanning, beven en zweten, snel ademen, buikpijn of hoofdpijn, black-out of slaapproblemen.
Faalangst kan ook leiden tot selectief mutisme

Selectief mutisme is een stoornis die verwant is aan sociale fobie en angst. Het belangrijkste kenmerk is dat het kind in bepaalde sociale situaties niet praat, zoals op school of met de leerkracht, terwijl het kind wel thuis of met medeleerlingen praat.

, waarbij leerlingen zich terugtrekken uit sociale situaties of het vermijden van bepaalde activiteiten. Het is belangrijk om faalangst te herkennen en aan te pakken, omdat het de leerprestaties en het zelfvertrouwen van leerlingen kan beïnvloeden.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van faalangst is essentieel voor het creëren van een positieve leeromgeving. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om leerlingen te stimuleren en te motiveren, door het geven van positieve feedback en het erkennen van hun prestaties.
Daarnaast zorgt het combineren van verschillende leerstijlen en het aanbieden van keuzemogelijkheden voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en docenten een cruciale rol. Training helpt hen namelijk om faalangst te herkennen en aan te pakken.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties