Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Hoogbegaafdheid | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid in het onderwijs

Hoogbegaafdheid is een complex begrip dat verder gaat dan alleen een hoge IQ-score. Het omvat ook creativiteit, motivatie en andere kenmerken. Experts zijn het erover eens dat hoogbegaafdheid meer is dan alleen intelligentie.
Een breed begrip van hoogbegaafdheid is het Delphi-model, dat beschrijft dat een hoogbegaafde een snelle en slimme denker is, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend.

Kenmerken van hoogbegaafdheid

Hoogbegaafden zijn gekenmerkt door hun autonomie, hoogintelligentie, rijke emotionaliteit, gedrevenheid en nieuwsgierigheid. Ze hebben een brede interesse en zijn scheppingsgericht. Bovendien zijn ze hoogsensitief en kunnen ze complexe zaken snel begrijpen.
Ongeveer 2 tot 3% van de mensen is hoogbegaafd. Het is belangrijk om deze leerlingen te herkennen en te ondersteunen, omdat ze anders kunnen worden beoordeeld en behandeld.

Talentontwikkeling en meervoudige intelligenties

Hoogbegaafden hebben meervoudige intelligenties

Meervoudige intelligenties zijn een belangrijk concept in het onderwijs. Het idee is dat er verschillende manieren zijn waarop mensen intelligent kunnen zijn. Dit concept is ontwikkeld door Howard Gardner, die acht verschillende soorten intelligentie heeft beschreven.

, zoals logische, linguïstische, spatial en interpersoonlijke intelligentie. Het is belangrijk om deze intelligenties te herkennen en te ontwikkelen, omdat ze cruciaal zijn voor het succes van deze leerlingen.

Ontwikkelingsvoorsprong

Een ontwikkelingsvoorsprong is de voorsprong in ontwikkeling die een kind heeft in vergelijking met het niveau wat op zijn leeftijd verwacht wordt. Het is een belangrijk concept in de basisontwikkeling van kinderen.

is een belangrijk aspect van het onderwijs, omdat het helpt om de talenten van hoogbegaafden te ontwikkelen en te verbeteren. Het is belangrijk om een inclusieve leeromgeving te creëren, waarbij alle leerlingen kunnen groeien en zich kunnen ontwikkelen.

Hyperactiviteit en hoogsensitiviteit

Hoogbegaafden kunnen hyperactief zijn, omdat ze snel en veel kunnen denken. Dit kan leiden tot een overprikkeling van de zintuigen en een gevoel van overweldigheid. Het is belangrijk om deze leerlingen te helpen om hun hyperactiviteit

Hyperactiviteit is een veelvoorkomend probleem in het onderwijs, dat kan leiden tot concentratiestoornissen en gedragsproblemen bij leerlingen. Het is essentieel om hyperactiviteit te herkennen en te begrijpen om leerlingen te helpen bij het overwinnen van deze uitdaging.

te beheersen en hun hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die gekenmerkt wordt door overgevoeligheid voor indrukken en prikkels. Het is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen informatie verwerken en reageren op hun omgeving.

te gebruiken voor hun voordeel.

Hoogsensitiviteit is een belangrijk aspect van hoogbegaafdheid, omdat het helpt om complexe zaken te begrijpen en te analyseren. Het is belangrijk om deze leerlingen te helpen om hun hoogsensitiviteit te gebruiken voor hun voordeel en om hun talenten te ontwikkelen.

Conclusie

Hoogbegaafdheid is een complex begrip dat verder gaat dan alleen intelligentie. Het is belangrijk om deze leerlingen te herkennen en te ondersteunen, omdat ze anders kunnen worden beoordeeld en behandeld. Door een inclusieve leeromgeving te creëren en de talenten van hoogbegaafden te ontwikkelen, kunnen we helpen om hun potentieel te realiseren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties