Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Interventie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Interventie

Interventie in het onderwijs

Interventie in het onderwijs betekent een tussenkomst om het gedrag van leerlingen of omstandigheden te beïnvloeden. Het doel is om een positieve impact te hebben op het sociale gedrag, het cognitieve gebied of de motivatie van leerlingen.
Een interventie kan variëren van een kleine handeling tot een heel project. Het kan worden ingezet op school-, klas- of kindniveau. Een voorbeeld van een kleine interventie is het tijdelijk uit elkaar zetten van twee leerlingen als zij de orde in de klas verstoren.

Soorten interventies

Interventies kunnen worden ingedeeld in drie categorieën: primaire, secundaire en tertiaire preventie.
Primaire preventie is een algemene aanpak bestemd voor alle kinderen in een groep of school. Het doel is om probleemgedrag te voorkomen door een effectief georganiseerd klassenmanagement en programma’s voor sociale en emotionele competenties.
Secundaire preventie is een aanpak gericht op groepjes kinderen die meer dan andere kinderen het risico lopen om probleemgedrag te ontwikkelen. Het doel is om risicofactoren in het kind en/of de omgeving aan te pakken.
Tertiaire preventie is een aanpak gericht op het gedrag van individuele leerlingen. Het doel is om complexe gedragsproblemen te verminderen of te controleren.

Evaluatie van interventies

Het is belangrijk om interventies te evalueren en te kijken of het beoogde doel is behaald. Dit helpt om de effectiviteit van de interventie te bepalen en om eventuele aanpassingen te maken.
Betrokkenheid

Betrokkenheid speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de betrokkenheid van zowel de leerkracht als de leerling te stimuleren om een succesvolle leerervaring te garanderen.

van alle partijen, zoals leerkrachten, ouders, klasgenoten en de leerling zelf, is cruciaal voor het succes van een interventie. Het is belangrijk om een handelingsmodel

Het handelingsmodel is een didactisch raamwerk dat leerkrachten begeleidt bij het aanpassen van instructies aan de verschillende handelingsniveaus van leerlingen. Dit model helpt leerkrachten om instructies aan te passen aan de individuele behoeften van leerlingen.

te ontwikkelen dat rekening houdt met de behoeften en verwachtingen van alle betrokkenen.

Remediëren

Remediëren is een cruciale stap in het onderwijsproces om leerlingen te helpen bij het overwinnen van leerproblemen. Het doel van remediëren is om leerlingen te ondersteunen bij het bereiken van hun leerdoelen door middel van gerichte hulp en interventie.

van problemen is een belangrijk aspect van interventie. Het is belangrijk om een agressie

Agressie is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op de leeromgeving. Het is belangrijk om agressie te herkennen en te begrijpen om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.

-vrije omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig voelen en kunnen leren.

Indicatie

In het onderwijs speelt een indicatie een cruciale rol bij het bepalen van de juiste aanpak voor leerlingen. Een indicatie is een aanwijzing die aangeeft welke behandeling of onderwijsvorm het meest geschikt is voor een leerling. Het is een belangrijke stap in het proces van vroegsignalering en interventie.

van het succes van een interventie kan worden gemeten door het gebruik van statistische analyse en het evalueren van de resultaten.

Conclusie

Interventie in het onderwijs is een belangrijk instrument om het gedrag van leerlingen te beïnvloeden en om een positieve impact te hebben op hun sociale, cognitieve en motivationele ontwikkeling. Het is belangrijk om interventies te evalueren en te kijken of het beoogde doel is behaald.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties