Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Meervoudige intelligenties | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Meervoudige intelligenties

Meervoudige intelligenties in het onderwijs

Meervoudige intelligenties zijn een belangrijk concept in het onderwijs. Het idee is dat er verschillende manieren zijn waarop mensen intelligent kunnen zijn. Dit concept is ontwikkeld door Howard Gardner, die acht verschillende soorten intelligentie heeft beschreven.
De acht soorten intelligentie zijn: verbaal/linguïstische intelligentie, logisch/mathematische intelligentie, visueel/ruimtelijke intelligentie, muzikaal/ritmische intelligentie, lichamelijke/kinesthetische intelligentie, interpersoonlijke intelligentie, intrapersoonlijke intelligentie en natuurgerichte intelligentie. Elk van deze soorten intelligentie heeft zijn eigen sterke punten en zwakke punten.

Het belang van meervoudige intelligenties in het onderwijs

Het erkennen van meervoudige intelligenties is belangrijk in het onderwijs omdat het helpt om leerlingen te begrijpen en te ondersteunen. Door rekening te houden met de verschillende soorten intelligentie, kunnen leraren een meer inclusieve en adaptieve leeromgeving creëren.
Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs richt zich op de unieke behoeften en interesses van elk kind. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof af te stemmen op de individuele leerling, waardoor kinderen beter leren en meer motivatie ervaren.

is een belangrijk concept in het onderwijs omdat het helpt om leerlingen te differentiëren en te laten groeien. Door rekening te houden met de meervoudige intelligenties, kunnen leraren een meer persoonlijke en effectieve leerervaring creëren.

Kritiek op de theorie van gardner

Er is internationaal kritiek geleverd op de theorie van Gardner. Sommigen vinden dat de theorie te simpel is en niet genoeg rekening houdt met de complexiteit van het menselijk brein. Anderen vinden dat de theorie te veel nadruk legt op de verschillen tussen mensen en niet genoeg op de overeenkomsten.
Een van de belangrijkste kritieken is dat de theorie van Gardner niet genoeg wetenschappelijk onderbouwd is. Sommigen vinden dat de theorie te veel gebaseerd is op anekdotisch bewijs en niet genoeg op wetenschappelijk onderzoek.

Conclusie

Meervoudige intelligenties zijn een belangrijk concept in het onderwijs. Het erkennen van deze intelligenties helpt om leerlingen te begrijpen en te ondersteunen. Door rekening te houden met de meervoudige intelligenties, kunnen leraren een meer inclusieve en adaptieve leeromgeving creëren.
Het is belangrijk om de kritiek op de theorie van Gardner serieus te nemen en te zoeken naar manieren om de theorie te verbeteren en te onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek. Door dit te doen, kunnen we een meer effectieve en inclusieve leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie (EQ) speelt een cruciale rol bij het succesvolle leren en sociale interacties. Het is het vermogen om emoties van jezelf en van anderen te waarnemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om de emoties te gebruiken als leidraad bij het denken en handelen.

, hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid is een complex begrip dat verder gaat dan alleen een hoge IQ-score. Het omvat ook creativiteit, motivatie en andere kenmerken. Experts zijn het erover eens dat hoogbegaafdheid meer is dan alleen intelligentie.

, talentontwikkeling

Talentontwikkeling is een onderwijsconcept dat zich richt op het identificeren en ontwikkelen van de unieke talenten en vaardigheden van leerlingen.

, potentieelgericht onderwijs

Bij potentieelgericht onderwijs staan de mogelijkheden van het kind centraal. Het doel is om de leerling te helpen zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

en adaptief onderwijs zijn allemaal belangrijke concepten in het onderwijs. Door rekening te houden met deze concepten, kunnen we een meer effectieve en inclusieve leeromgeving creëren voor alle leerlingen.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties