Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ontwikkelingsstoornissen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Ontwikkelingsstoornissen

Ontwikkelingsstoornissen: een informatieve gids

Ontwikkelingsstoornissen zijn een breed scala aan psychische of neurologische aandoeningen die de normale ontwikkeling van een kind belemmeren. Het kan gaan om leerstoornissen, problemen met spraak en de zintuigen, of andere stoornissen die de ontwikkeling van een kind hinderen.
De oorzaken van ontwikkelingsstoornissen kunnen divers zijn, zoals een ziekte, een heftige ervaring of een combinatie van factoren. Het is belangrijk om de oorzaken te begrijpen om een effectieve behandeling te kunnen bieden.
De symptomen van ontwikkelingsstoornissen verschillen sterk en kunnen variëren van kind tot kind. Het is belangrijk om de symptomen te herkennen en een diagnose te stellen om een passende behandeling te kunnen bieden.

Soorten ontwikkelingsstoornissen

Er zijn verschillende soorten ontwikkelingsstoornissen, zoals gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen zijn een verzamelnaam voor alle stoornissen bij kinderen, waarbij afwijkend gedrag aangeboren is. Dit is strikt genomen iets anders dan gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

, want daarbij is de oorzaak in de omgeving te vinden.

, hechtingsstoornissen

Hechtingsstoornissen spelen een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om hechtingsstoornissen te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Hechtingsstoornissen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals onveilige hechting, gedragsstoornissen en concentratiestoornissen.

en psychosociale ontwikkeling

Psychosociale ontwikkeling is een cruciale fase in de ontwikkeling van kinderen, waarbij zij leren omgaan met anderen en sociale vaardigheden ontwikkelen. Deze fase is nauw verbonden met de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

sproblemen. Elk van deze stoornissen heeft zijn eigen unieke kenmerken en symptomen.

Bijvoorbeeld, gedragsstoornissen kunnen leiden tot problemen met het gedrag van een kind, zoals agressie of destructief gedrag. Hechtingsstoornissen kunnen leiden tot problemen met de hechting tussen een kind en zijn verzorgers.
Psychosociale ontwikkelingsproblemen kunnen leiden tot problemen met de sociale en emotionele ontwikkeling van een kind.

Behandeling van ontwikkelingsstoornissen

De behandeling van ontwikkelingsstoornissen is afhankelijk van de soort en de ernst van de stoornis. Het kan gaan om een combinatie van therapieën, zoals gedragstherapie, psychotherapie of medicatie.
Het is belangrijk om een behandeling te kiezen die is afgestemd op de specifieke behoeften van het kind. Een vroege diagnose en behandeling kan helpen om de gevolgen van de stoornis te minimaliseren.

Conclusie

Ontwikkelingsstoornissen zijn een belangrijk thema in de pedagogiek en de psychologie. Het is belangrijk om de oorzaken en symptomen van deze stoornissen te begrijpen om een effectieve behandeling te kunnen bieden.
Door de juiste behandeling te kiezen, kunnen we helpen om kinderen met ontwikkelingsstoornissen een betere toekomst te bieden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties