Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Samenwerkend leren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Samenwerkend leren

Samenwerkend leren: een effectieve leerstrategie

Samenwerkend leren is een leerstrategie waarbij leerlingen samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze aanpak stimuleert actief leren, kritisch denken en probleemoplossend vermogen.
Bij samenwerkend leren wordt gebruikgemaakt van coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen spelen een cruciale rol bij het stimuleren van actief leren en het verbeteren van de leerprestaties. Door samen te werken, kunnen leerlingen van elkaar leren en hun vaardigheden en kennis delen. Dit leidt tot een meer inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.

, zoals groepswerk, discussies en presentaties. Leerlingen leren van elkaar en helpen elkaar bij het bereiken van een gemeenschappelijk doel. Dit proces stimuleert ook informeel leren

Informeel leren is een leerproces dat plaatsvindt buiten de traditionele klaslokaal. Het is een natuurlijke manier van leren waarbij leerlingen en volwassenen nieuwe vaardigheden en kennis verwerven door ervaringen en interactie met hun omgeving.

, omdat leerlingen van elkaar leren en nieuwe vaardigheden ontwikkelen.

Vijf basisprincipes van samenwerkend leren

Samenwerkend leren is gebaseerd op vijf basisprincipes: positieve wederzijdse afhankelijkheid, individuele verantwoordelijkheid, directe interactie, samenwerkingsvaardigheden en evaluatie van het groepsproces. Deze principes zorgen ervoor dat leerlingen actief participeren en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces.
Bij samenwerkend leren wordt ook gebruikgemaakt van natuurlijk leren

Natuurlijk leren is een innovatieve aanpak van onderwijs, waarbij de focus ligt op het stimuleren van de intrinsieke motivatie van leerlingen. Dit gebeurt door een leeromgeving te creëren die aansluit bij de talenten en mogelijkheden van de leerlingen.

, waarbij leerlingen worden gestimuleerd om zelfstandig te leren en hun eigen leerproces te bepalen. Dit proces helpt leerlingen om zelfvertrouwen te ontwikkelen en hun eigen vaardigheden te verbeteren.

Voordelen van samenwerkend leren

Samenwerkend leren heeft verschillende voordelen, zoals het stimuleren van actief leren, het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het verbeteren van de leerprestaties. Leerlingen leren van elkaar en helpen elkaar bij het bereiken van een gemeenschappelijk doel.
Bovendien helpt samenwerkend leren leerlingen om hun eigen leerproces te bepalen en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Dit proces stimuleert ook onderzoekend leren

Onderzoekend leren is een cruciale component van het onderwijs. Het stimuleert leerlingen om actief te participeren in het leerproces en helpt hen bij het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossend vermogen.

, omdat leerlingen worden gestimuleerd om zelfstandig te leren en hun eigen vaardigheden te verbeteren.

Conclusie

Samenwerkend leren is een effectieve leerstrategie die leerlingen helpt om actief te leren, sociale vaardigheden te ontwikkelen en hun eigen leerproces te bepalen. Deze aanpak stimuleert ook informeel leren, natuurlijk leren en onderzoekend leren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties