Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Samenwerkingsverband | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Samenwerkingsverband

Samenwerkingsverband in het onderwijs

In het onderwijs speelt samenwerkingsverband een cruciale rol bij het bieden van passend onderwijs. Scholen voor regulier basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs werken samen om leerlingen de juiste onderwijskansen te bieden.
Binnen het samenwerkingsverband maken scholen afspraken over hoe de basis- en extra onderwijsondersteuning in de regio geregeld is. Zo spreken ze af wie welke kinderen het beste kan opvangen op basis van de specialisatie van de school en verdelen ze een budget voor leerlingen met speciale zorgbehoeften.
Het doel van het samenwerkingsverband is om een dekkend ondersteuningsaanbod te creëren, zodat ieder kind met verschillende zorg- en onderwijsbehoeften een passende plek kan vinden. Dit kan gaan om kinderen met dyslexie of ADHD, maar ook om hoogbegaafden of kinderen met een verstandelijke beperking.

Expertisecentrum

In het samenwerkingsverband hebben de scholen voor speciaal (basis)onderwijs de rol van expertisecentrum. Zij kunnen leerlingen opvangen die intensieve zorg nodig hebben of ambulante begeleiding aanbieden aan de reguliere basisscholen.
Iedere school moet verplicht aangesloten zijn bij een samenwerkingsverband, behalve cluster 1 en 2 scholen. In het basisonderwijs bestaat dit verband uit reguliere basisscholen, tenminste één school voor speciaal basisonderwijs en scholen voor speciaal onderwijs van de clusters 3 en 4.
In het voortgezet onderwijs bestaat het samenwerkingsverband uit het regulier onderwijs (vmbo, havo en vwo), het praktijkonderwijs en tenminste één school voor het voortgezet speciaal onderwijs.

Voordelen van samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband biedt verschillende voordelen voor leerlingen en scholen. Leerlingen kunnen profiteren van een bredere waaier aan onderwijsmogelijkheden, terwijl scholen kunnen delen in expertise en middelen.
Bovendien kan het samenwerkingsverband helpen om leerlingen met speciale zorgbehoeften beter te ondersteunen. Door samen te werken kunnen scholen een meer gespecialiseerde aanpak bieden voor deze leerlingen.

Conclusie

Het samenwerkingsverband is een belangrijke stap richting een meer inclusief en rechtvaardig onderwijssysteem. Door samen te werken kunnen scholen een bredere waaier aan onderwijsmogelijkheden bieden en leerlingen met speciale zorgbehoeften beter ondersteunen.
Door het samenwerkingsverband kunnen we werken aan een leeromgeving waar iedereen kan slagen, ongeacht hun achtergrond of behoeften.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties