Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Brein | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Brein

Het brein in het onderwijs

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, het puberbrein

De adolescentie is een periode van snelle veranderingen in het leven van jongeren. Een cruciale aspect hiervan is de ontwikkeling van het brein. Het brein van adolescenten, tussen 10 en 25 jaar, ondergaat significante veranderingen.

en het geheugen

Het geheugen is een cruciale functie van de hersenen, die ons in staat stelt om informatie te onthouden en te gebruiken. Het geheugen bestaat uit drie belangrijke aspecten: het opslaan van informatie, het bewaren van informatie en het terugzoeken van informatie.

. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

Het is een dynamisch systeem dat constant in ontwikkeling is. De frontaalkwab

De frontaalkwab, ook bekend als de prefrontale cortex, is een cruciaal hersendeel dat deel uitmaakt van de neocortex en zich in de voorzijde van de hersenen bevindt. Dit hersendeel wordt ook wel de cockpit of manager van de hersenen genoemd, omdat het een centrale rol speelt bij het coördineren van hogere executieve functies.

, een deel van het brein, is verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen en het maken van plannen. Het beelddenken

Beelddenken is een belangrijke concept in het onderwijs dat verwijst naar het vermogen van leerlingen om informatie te verwerken en te onthouden door middel van beelden en visuele voorstellingen.

, een andere functie van het brein, helpt ons om informatie te verwerken en te onthouden.

Het leerproces

Het leerproces is een complexe interactie tussen de hersenen en de omgeving. De hersenen verwerkt informatie en maakt beslissingen op basis van deze informatie. Het is belangrijk om het brein te stimuleren door het aanbieden van uitdagende taken en het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de behoeften van de leerling.
Het brein is in staat om informatie te verwerken en te onthouden door het gebruik van verschillende strategieën, zoals het maken van schema’s en het gebruiken van mnemotechnieken. Het is belangrijk om deze strategieën te leren en toe te passen in het leerproces.

Onderzoek naar het brein

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de hersenen en de werking ervan tijdens het leerproces. Dit onderzoek helpt ons om meer te begrijpen over hoe het brein werkt en hoe we het leerproces kunnen verbeteren.
Recent onderzoek heeft laten zien dat moderne media een grote invloed hebben op het brein. Het is belangrijk om deze invloed te begrijpen en te gebruiken om het leerproces te verbeteren.

 

Conclusie

Het brein is een complex orgaan dat een cruciale rol speelt bij het leren en onthouden van informatie. Het is belangrijk om de hersenen te stimuleren en te ondersteunen door het aanbieden van uitdagende taken en het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de behoeften van de leerling.
Door het begrijpen van het brein en de werking ervan tijdens het leerproces, kunnen we het leerproces verbeteren en een meer effectieve leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties