Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Brein | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Brein

Het brein in het onderwijs

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, het puberbrein

De adolescentie is een periode van snelle veranderingen in het leven van jongeren. Een cruciale aspect hiervan is de ontwikkeling van het brein. Het brein van adolescenten, tussen 10 en 25 jaar, ondergaat significante veranderingen.

en het geheugen

Het geheugen is een cruciale functie van de hersenen, die ons in staat stelt om informatie te onthouden en te gebruiken. Het geheugen bestaat uit drie belangrijke aspecten: het opslaan van informatie, het bewaren van informatie en het terugzoeken van informatie.

. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

Het is een dynamisch systeem dat constant in ontwikkeling is. De frontaalkwab

De frontaalkwab, ook bekend als de prefrontale cortex, is een cruciaal hersendeel dat deel uitmaakt van de neocortex en zich in de voorzijde van de hersenen bevindt. Dit hersendeel wordt ook wel de cockpit of manager van de hersenen genoemd, omdat het een centrale rol speelt bij het coördineren van hogere executieve functies.

, een deel van het brein, is verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen en het maken van plannen. Het beelddenken

Beelddenken is een belangrijke concept in het onderwijs dat verwijst naar het vermogen van leerlingen om informatie te verwerken en te onthouden door middel van beelden en visuele voorstellingen.

, een andere functie van het brein, helpt ons om informatie te verwerken en te onthouden.

Het leerproces

Het leerproces is een complexe interactie tussen de hersenen en de omgeving. De hersenen verwerkt informatie en maakt beslissingen op basis van deze informatie. Het is belangrijk om het brein te stimuleren door het aanbieden van uitdagende taken en het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de behoeften van de leerling.
Het brein is in staat om informatie te verwerken en te onthouden door het gebruik van verschillende strategieën, zoals het maken van schema’s en het gebruiken van mnemotechnieken. Het is belangrijk om deze strategieën te leren en toe te passen in het leerproces.

Onderzoek naar het brein

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de hersenen en de werking ervan tijdens het leerproces. Dit onderzoek helpt ons om meer te begrijpen over hoe het brein werkt en hoe we het leerproces kunnen verbeteren.
Recent onderzoek heeft laten zien dat moderne media een grote invloed hebben op het brein. Het is belangrijk om deze invloed te begrijpen en te gebruiken om het leerproces te verbeteren.

 

Conclusie

Het brein is een complex orgaan dat een cruciale rol speelt bij het leren en onthouden van informatie. Het is belangrijk om de hersenen te stimuleren en te ondersteunen door het aanbieden van uitdagende taken en het creëren van een leeromgeving die aansluit bij de behoeften van de leerling.
Door het begrijpen van het brein en de werking ervan tijdens het leerproces, kunnen we het leerproces verbeteren en een meer effectieve leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties