Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Deeltijd werken | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Deeltijd werken

Deeltijd werken in het onderwijs

In het onderwijs wordt gesproken van deeltijd werken wanneer een werknemer minder dan 40 uur per week werkt, wat overeenkomt met een werktijdfactor

In het onderwijs speelt de werktijdfactor een cruciale rol bij het bepalen van de arbeidsduur en het aantal uren dat een leerkracht moet werken. De werktijdfactor geeft aan wat de hoogte van de aanstelling is en hoeveel uren er gewerkt moeten worden.

van 1,0. Dit type arbeidsregeling is vastgelegd in de CAO en biedt flexibiliteit voor werknemers en werkgevers.

Deeltijd werken kan voordelen bieden voor zowel werknemers als werkgevers. Werknemers kunnen een betere werk-privébalans bereiken en meer tijd hebben voor persoonlijke activiteiten, terwijl werkgevers kunnen profiteren van een grotere flexibiliteit en een betere personeelsbezetting.

Oorzaken van deeltijd werken

Er zijn verschillende oorzaken voor deeltijd werken, zoals het behalen van een betere werk-privébalans, het kunnen combineren van werk en opleiding, of het hebben van een taakgericht werken

In het onderwijs is het cruciaal dat leerlingen zich focussen op de opdracht die zij krijgen en dat zij rustig en geconcentreerd aan die taak werken. Dit wordt taakgericht werken genoemd. Een goede leeromgeving met orde en rust is hierbij onmisbaar.

. Bovendien kan ouderschapsverlof

Ouderschapsverlof is een belangrijke regeling voor ouders die werken in het onderwijs. Het biedt de mogelijkheid om tijdelijk meer tijd te besteden aan de zorg voor een kind jonger dan acht jaar. Beide ouders kunnen voor ieder kind eenmaal ouderschapverlof opnemen.

ook een reden zijn voor deeltijd werken.

Werkgevers kunnen ook profiteren van deeltijd werken door een werkverdelingsplan

Het werkverdelingsplan is een cruciaal onderdeel van het onderwijsproces. Het is een plan op schoolniveau dat beschrijft welke werkzaamheden binnen de school worden uitgevoerd en wie dat doet. Dit plan wordt opgesteld door de directie in samenspraak met het team, waarbij de meerderheid moet instemmen met de inhoud.

op te stellen, waardoor werknemers kunnen worden ingezet op basis van de behoefte. Dit kan helpen om de werkdruk

Werkdruk speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het onderwijs. Daarom is het van groot belang om werkdruk te herkennen en te vermijden om een gezonde en productieve leeromgeving te waarborgen. Werkdruk kan verschillende oorzaken hebben, zoals een hoge werkhouding, een ongunstige werktijdfactor, een hoge cognitieve belasting en een onvoldoende taakgericht werken.

te verminderen en een betere personeelsbezetting te bereiken.

Voordelen van deeltijd werken

Deeltijd werken kan voordelen bieden voor zowel werknemers als werkgevers. Werknemers kunnen een betere werk-privébalans bereiken en meer tijd hebben voor persoonlijke activiteiten, terwijl werkgevers kunnen profiteren van een grotere flexibiliteit en een betere personeelsbezetting.
Daarnaast kan deeltijd werken ook helpen om de werkdruk te verminderen en een betere personeelsbezetting te bereiken. Werkgevers kunnen een werkverdelingsplan opstellen, waardoor werknemers kunnen worden ingezet op basis van de behoefte.

Conclusie

Deeltijd werken is een flexibele arbeidsregeling die voordelen biedt voor zowel werknemers als werkgevers. Door de oorzaken en voordelen van deeltijd werken te begrijpen, kunnen we een beter onderwijssysteem creëren waarin werknemers en werkgevers kunnen profiteren van een grotere flexibiliteit en een betere personeelsbezetting.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties