Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Faalangst | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Faalangst

Faalangst in het onderwijs

Faalangst is een veelvoorkomende emotie bij leerlingen, die kan leiden tot een verminderde motivatie en prestatie. Faalangst is de angst dat men niet kan voldoen aan de verwachtingen van zichzelf of van anderen. Deze angst kan op verschillende terreinen voorkomen, zoals op cognitief, sociaal of motorisch gebied.
Faalangst kan zich uiten in diverse vormen, zoals uitstelgedrag, perfectionisme

Perfectionisme is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op het onderwijs. Het is een dwangmatig verlangen om dingen goed te doen, wat kan leiden tot een streven naar perfectie. Een perfectionist stelt vaak te hoge eisen aan zichzelf, die hij soms niet waar kan maken, vanuit de drang alles perfect te doen.

, zich terugtrekken of het vermijden van nieuwe situaties. Bij een extreme vorm van faalangst is er sprake van een angststoornis

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.

. Het is belangrijk om faalangst te herkennen en aan te pakken, omdat het de leerprestaties en het zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

van leerlingen kan beïnvloeden.

Oorzaken van faalangst

De oorzaak van faalangst kan realistisch of irrealistisch zijn. Een realistische oorzaak is bijvoorbeeld als de leerling veel negatieve ervaringen heeft. Irrealistische faalangst is overmatige bezorgdheid, die niet in verhouding staat met de kans op mislukken. Een sterke druk om te presteren kan ook zorgen voor faalangst.
Faalangst kan versterkt worden als de leerkracht de nadruk legt op de fouten, in plaats van op de positieve aspecten. Het is belangrijk om een evenwicht te vinden tussen het stimuleren van leerlingen en het vermijden van faalangst.

Gevolgen van faalangst

Faalangst kan zich mentaal uiten in: piekergedachten, weinig zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld en te hoge eisen stellen aan zichzelf. Fysiek kan faalangst zich uiten in lichamelijke problemen zoals hartkloppingen, spierspanning, beven en zweten, snel ademen, buikpijn of hoofdpijn, black-out of slaapproblemen.
Faalangst kan ook leiden tot selectief mutisme

Selectief mutisme is een stoornis die verwant is aan sociale fobie en angst. Het belangrijkste kenmerk is dat het kind in bepaalde sociale situaties niet praat, zoals op school of met de leerkracht, terwijl het kind wel thuis of met medeleerlingen praat.

, waarbij leerlingen zich terugtrekken uit sociale situaties of het vermijden van bepaalde activiteiten. Het is belangrijk om faalangst te herkennen en aan te pakken, omdat het de leerprestaties en het zelfvertrouwen van leerlingen kan beïnvloeden.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van faalangst is essentieel voor het creëren van een positieve leeromgeving. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om leerlingen te stimuleren en te motiveren, door het geven van positieve feedback en het erkennen van hun prestaties.
Daarnaast zorgt het combineren van verschillende leerstijlen en het aanbieden van keuzemogelijkheden voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten en docenten een cruciale rol. Training helpt hen namelijk om faalangst te herkennen en aan te pakken.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties