Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Genderstereotypering | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Genderstereotypering

Genderstereotypering in het onderwijs

Genderstereotypering is een concept dat verwijst naar de manier waarop mannen en vrouwen worden voorgesteld in de maatschappij.
Het is een vorm van stereotypering waarbij bepaalde eigenschappen, rollen of verwachtingen worden toegeschreven aan mannen of vrouwen.

Wat zijn de gevolgen van genderstereotypering?

Genderstereotypering kan leiden tot beperkingen in de keuzes die jongeren maken voor hun toekomst.
Bijvoorbeeld, als een jongen wordt verteld dat hij ‘niet meisjesachtig’ is als hij een bepaalde hobby heeft, kan dit leiden tot een beperking in zijn keuzes.

Hoe kan het onderwijs helpen?

Het onderwijs kan helpen door een diverse en inclusieve omgeving te creëren waarin alle leerlingen zichzelf kunnen zijn.
Door het gebruik van normering

Normering is een cruciale stap in het beoordelen van toetsen en assessments. Het is een maatstaf die gehanteerd wordt om de prestaties van leerlingen te evalueren. Er zijn twee hoofdtypen van normering: relatieve en absolute normering.

en cognitivisme

Het cognitivisme is een leertheorie die beschrijft hoe mensen kennis verwerven, ordenen en gebruiken in hun gedrag. Het cognitivisme richt zich vooral op het waarnemen en verwerken van informatie en geeft inzicht in de verwerkingsprocessen die in de hersenen van mensen plaatsvinden.

kan het onderwijs helpen om stereotypen te doorbreken en een meer realistisch beeld te geven van de maatschappij.

Wat is de relatie tussen genderstereotypering en andere concepten?

Genderstereotypering is verwant aan andere concepten zoals parentificatie

Parentificatie is een fenomeen waarbij kinderen langdurig taken of de rol van een ouder op zich nemen, zonder dat zij daar emotioneel toe in staat zijn. Dit kan voorkomen wanneer één van beide ouders incapabel, depressief, ziek of afwezig is.

, waarbij ouders verwachtingen hebben over de toekomst van hun kinderen.

Het is ook verwant aan behaviorisme

Het behaviorisme is een belangrijke stroming in de psychologie die het zintuiglijk waarneembare gedrag bestudeert. Het onderzoek richt zich op het observeren van gedrag en het identificeren van de omgevingsfactoren die het beïnvloeden.

, waarbij het gedrag van mensen wordt beïnvloed door hun omgeving.

Hoe kan ik meer leren over genderstereotypering?

Er zijn veel bronnen beschikbaar om meer te leren over genderstereotypering, zoals json-bestanden en onderzoeksartikelen.
Door deel te nemen aan discussies over genderstereotypering in heterogene groepen

kan men ook meer leren over dit thema.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties