Gerelateerde artikelen

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Goed bestuur | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Goed bestuur

Goed bestuur in het onderwijs

Goed bestuur in het onderwijs is een cruciale factor bij het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs. Het omvat het besturingsproces in ruime zin, waaronder intern en extern toezicht, verantwoording en medezeggenschap vallen. Goed bestuur is geen set spelregels, maar een cultuur van met elkaar omgaan door organisaties.
In de theorie over goed bestuur zijn er vier terugkerende kernthema’s: sturen, beheersen, toezicht houden en verantwoording afleggen. Daarbij zijn twee instrumenten erg belangrijk: adequate informatie en de juiste interventiemogelijkheden. Een transparante organisatie

In een faciliterende organisatie is transparantie een cruciale factor. Scholen dienen transparant te zijn over hun prestaties, beleid en uitgaven, zodat ouders en leerlingen eenvoudig alle informatie kunnen vinden om een school te kiezen die bij hen past.

is essentieel voor goed bestuur.

Code goed bestuur voor het pO

Net als in veel andere maatschappelijke sectoren zijn ook in het onderwijs de maatstaven voor goed bestuur vastgelegd in een zogenaamde ‘code’. Dit heet de Code Goed Bestuur voor het PO, ook wel CGB. Onderwijsinstellingen worden opgeroepen om zich hieraan te houden, maar het is niet wettelijk verplicht.
Een raad van toezicht

De Raad van toezicht speelt een cruciale rol in het onderwijs door toezicht te houden op het schoolbestuur en het te adviseren en ondersteunen. Deze raad is een intern orgaan van de rechtspersoon dat verantwoordelijk is voor het toezicht op het beleid en het beheer van het bestuur.

speelt een cruciale rol bij het waarborgen van goed bestuur. Zij zorgen ervoor dat de schoolbestuur

Het schoolbestuur is de kern van het onderwijs, waar beslissingen worden genomen die de toekomst van leerlingen bepalen. Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor het nemen van strategische beslissingen, het beheren van financiën en het zorgen voor een veilige en inspirerende leeromgeving.

een juiste balans vindt tussen autonomie en controle. Een goede samenwerking tussen het schoolbestuur en de raad van toezicht is essentieel voor een goede bedrijfsvoering

Een goede bedrijfsvoering is cruciaal voor het succes van een school als organisatie. Het faciliteert een efficiënte en effectieve manier van werken, waardoor leerkrachten zich kunnen focussen op hun kerntaak: het geven van goed onderwijs. Een faciliterende organisatie draagt bij aan een positieve leeromgeving.

.

Burgerschapsvorming en goed bestuur

Burgerschapsvorming

Burgerschapsvorming is een cruciale taak van de school, waarbij leerlingen worden gevormd tot actieve deelnemers aan de samenleving. Het is geen vak, maar een wettelijke verplichting voor scholen om deze taak uit te voeren.

is een belangrijk aspect van goed bestuur. Het gaat om het stimuleren van actief burgerschap en het bevorderen van de participatie van alle betrokkenen in het onderwijs. Een goede burgerschapsvorming draagt bij aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.

Een json-achtige benadering van goed bestuur kan helpen bij het identificeren van de sterke en zwakke punten van een onderwijsinstelling. Het helpt ook bij het nemen van gerichte maatregelen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Conclusie

Goed bestuur in het onderwijs is een cruciale factor bij het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs. Door de oorzaken en gevolgen van goed bestuur te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een eerlijker onderwijssysteem. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties