Categorie: Lerarentekort

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Het belang van inclusief personeelsbeleid in het onderwijs

Even voorstellen Mijn naam is Anouk van der Kuil, ik ben 34 jaar en woonachtig in Rotterdam. Ik werk al vanaf mijn 21e in het onderwijs. Ooit gestart als leerkracht ben ik doorontwikkeld tot intern begeleider en nu tot schoolleider. Als projectleider en schoolleider...

De kracht van formatief toetsen

Formatief toetsen Het onderwijssysteem in Nederland is ingericht met toetsen. Hiermee wordt de ontwikkeling van de leerling of student vastgelegd of deze de kennis en vaardigheden over een lange of korte periode beheerst. In dit blog gaan we in op formatief toetsen....

De vierdaagse schoolweek: een noodzaak door lerarentekort

De vierdaagse schoolweek Steeds vaker valt te lezen dat scholen kiezen voor een vierdaagse schoolweek. Vaak is dit een noodmaatregel vanwege het nijpende lerarentekort. Wettelijk gezien is structurele invoering van een vierdaagse werkweek niet toegestaan. Echter kreeg...

Wat zijn de voordelen van zij-instromers onderwijs?

Voordelen zij-instromers De laatste jaren is er een structureel tekort aan leraren voor de basisschool. Dit is zelfs z’n groot probleem dat niet alle leerlingen in Nederland 5 dagen in de week naar school kunnen. Een van de oplossingen voor scholen is hiervoor het...

Zij-instroom onderwijs

Zij-instroom onderwijs: een duurzaam antwoord op het lerarentekort Op de Dag van de leraar werd door het programma 2Doc (NTR) de documentaire ‘Zijwaarts de klas in’ van Simonka de Jong (2023) uitgezonden. In deze documentaire kun je o.a. de eerste stappen binnen het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Klassenmanagement in de praktijk

Klassenmanagement

Wist je dat je naast docent of leerkracht ook de functie van manager bekleed? De verantwoordelijkheid voor een groep studenten of leerlingen brengt meer organisatie en taken met zich mee dan alleen les geven. Het managen van een klas doet een beroep op je vaardigheden in voorbereiden, een lesprogramma samenstellen en hier samen met de klas regels en afspraken bij maken zodat het voor iedereen werkbaar is. In deze blog lees je meer over klassenmanagement.

Meer dan alleen voorbereiden

Het voorbereiden van leeractiviteiten is stap één naar een goed klassenmanagement. Je stelt zorgvuldig een weekrooster of lesprogramma samen waarbij je momenten van opstarten en afsluiten toevoegt. De inhoud van de lessen kun je aanpassen op de betreffende groep en legt het verloop van je les(sen) vast. Maar hoe goed je een les of activiteit ook voorbereid, als je het management er omheen niet afstemt op de klas en omgeving, loop je vast.

Het start met de inrichting

Als je een eigen lokaal tot je beschikking hebt, richt deze dan zo in dat je een eigen werkplek tot je beschikking hebt en vanuit die plek (ge)makkelijk door de ruimte kunt bewegen. Dit is niet alleen prettig voor jezelf, maar geeft ook je leerlingen vaste looproutes en beweegruimte om zich van hun plek naar buiten het lokaal te bewegen. De grootte van de groep is bepalend voor de inrichting. Dertig tafels en stoelen vraagt een andere indeling dan een groep met minder leerlingen. Kasten, opbergbakken of het digitale schoolbord, plaats deze aan de zijkanten in het lokaal.
Label alles waar je een naam aan kunt geven, zodat iedereen zelf bij benodigdheden als lesmateriaal kan. Zo word je geen ‘vraagkip’ waar alles ligt.
Creëer een vaste looproute die langs alle tafels of groepjes komt en je overzicht geeft over de hele ruimte. Heb je een vaste kring of instructietafel? Plaats deze dicht bij je bureau en zo dicht mogelijk bij het digitale schoolbord.

Plannen, lesgeven en weer doorgaan

Gedurende een schooldag kom je soms ogen en oren tekort om alle leerlingen in de klas aandacht te geven. Na schooltijd wachten er niet alleen een hoop schriften om na te kijken, maar ook een overleg, bijscholing of overdracht. De werkdag is ook voor jou als leerkracht een keer om. Bij goed klassenmanagement werkt het goed om routines toe te voegen in je werkdag. Hoe ga je om met het nakijkwerk? Hoe geef je dit terug aan je leerlingen? Laat je ze zelf nakijken? Verbeter jij de fouten of leg je het schrift open op hun tafel? Registreer je nagekeken werk of werk dat
is afgemaakt? Veel scholen werken met een weekplanning voor de leerlingen. Zorg ervoor dat je in jouw routine momenten prikt waarbij je deze planning evalueert met de klas. Dit helpt jou opnieuw het overzicht te bewaren waar iedereen mee bezig is. Het is je vervolg op de voorbereiding voor morgen.
Jij kunt de leiding nemen welke leerling bij welke instructie zit, wie er op een ander niveau de les volgt of wanneer er een gastdocent in de groep is.
Leun gedurende de lesdag eens achterover en observeer je groep. Werk je eigen plan en uitvoering bij als de routine in je lesdag nog niet naar je zin verloopt en vraag ook de groep eens naar hun kijk op het verloop van leeractiviteiten en management waar zij in werken
en samenzijn.

Regels en afspraken

Werken met een (grote) groep lukt met een goede sfeer en goed management. In de basis werkt het ook goed als je simpelweg regels en afspraken maakt. Je werkt waarschijnlijk aan de hand van algemene schoolafspraken. Bij goed klassenmanagement stel je ook met de groep regels en afspraken op. Meestal gebeurt dit bij de start van het schooljaar in de Gouden Weken en bevat dit stukje klassenmanagement vooral afspraken over gedrag en organisatie in de groep. Voor leerlingen fijn om bewust op terug te vallen of gewezen te worden, voor jou fijn om je lesactiviteiten en routines hierop af te stemmen. Want naast respect hebben voor elkaar of het opruimen van je eigen spullen, werkt het voor jou goed om duidelijke regels en afspraken te hebben over het inleveren van werk, het uitdelen van schriften en het pakken van lesmateriaal. Maak gebruik van de zelfstandigheid van de leerlingen zodat jij ruimte overhoudt om leerlingen individueel te begeleiden of tussendoor werk te corrigeren.

Managen blijft gewoon leiding geven

Je kunt een goede docent of leerkracht worden als je je eigen management op orde hebt. Managen blijft gewoon leiding geven en nemen!.
Leiding geven aan de groep bestaat uit leeractiviteiten, regels en afspraken, maar dit zal uiteindelijk jouw routine worden in leiderschap als onderwijsprofessional. Als jij je klasinrichting functioneel indeelt, houd je overzicht. Maak een goede planning voor jezelf, in samenhang met evaluatiemomenten met je leerlingen, zodat je in kaart houdt waar je de volgende dag mee verder kunt. Zorg voor routines in je werk, waarin je pauze momenten neemt, maar ook tijd neemt voor nakijkwerk, voorbereiding of overleg. Maak het eigen en werkbaar. Behoud boven dit alles de leiding met plezier en de uitwerking naar een prettig werkklimaat voor jezelf en de groep.

Over de auteur

Manon Westerhuis
Bureau Velduil | Vergroot je Eigenaarschap
1 op 1 Coaching | Cursus | Workshop | Masterclass
bureau.velduil@gmailcom
Instagram: @bureau.velduil

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 27 februari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *