Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van positiviteit
In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Vitaliteit in het onderwijs
Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...
Effectieve technieken voor de kleuterklas
Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...
Differentiatie in de klas
Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...
Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...
Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren
Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...
Les ideeën voor het basisonderwijs
Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...
Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid
Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Bewegend leren: wat zijn de voordelen?
Inhoudsopgave
De voordelen van bewegend en spelend leren op school
Als je aan een willekeurig kind vraagt: ´wat zou je nu liever doen: spelen of aan het huiswerk zitten?´, zal dat kind hoogstwaarschijnlijk kiezen voor het eerste. Heel lang werd spelen afgedaan als een pure vrijetijdsbesteding dat volledig of vrijwel geheel losstaat van het leerproces. Echter tonen heel veel onderzoeken aan dat een spelend element in het leren leidt tot een verbetering van de schoolresultaten. Het toepassen van spel en beweging in het leren leidt tot een win-win situatie: de kinderen hebben lol, een betere concentratie en leren ook nog eens een stuk beter. In deze blog lees je meer over het onderwerp bewegend leren.
Wetenschappelijk onderzoek
Door het Mulier Instituut is onderzoek gedaan naar de relatie tussen sport, beweging en schoolprestaties. Dit instituut stelt dat er een positieve relatie bestaat tussen bewegend en spelend leren enerzijds en executief functioneren, hersenverbindingen, besluitvorming en foutencorrectie van gedrag anderzijds. De veranderingen die in de hersenverbindingen zichtbaar zijn, zijn acuut en structureel. Ze treden dus al zeer gauw op en leiden tot een langetermijnverbetering. Executief functioneren is vooral van belang voor taken als plannen maar ook het werkgeheugen en flexibiliteit: zeer uiteenlopend dus. Al deze skills komen heel goed van pas ook in de verdere school- en werkloopbaan. Het leren leren is vooral in het voortgezet onderwijs een onmisbare competentie die menig scholier niet voldoende heeft doorontwikkeld.
In de VS is ook onderzoek gedaan naar de effecten van spelend en bewegend leren. Daar werd een zichtbare verbetering van rekenen, lezen en schrijven geconstateerd met slechts anderhalf uur spelend en bewegend leren per week. Ten slotte blijkt uit het Nederlandse fit en vaardig onderzoek dat er aanmerkelijke verbeteringen zichtbaar zijn wanneer sport en spel worden gecombineerd met automatiserings- en herhalingsopdrachten van taal en rekenen.
Voorbeeld van het bewegend leren
Op basisschool Het Kompas in Meppel kennen ze de ´doevrijdag´. Die dag blijven de schoolboeken van groep 3 dicht en gaan de kids naar buiten om te spelen en leren. De leraren hebben de leerlijnen scherp op het netvlies staan. De doelen van de lesmethode zijn het uitgangspunt en daaromheen wordt een werkvorm bedacht die toegepast kan worden.
Werkvorm ‘Letterspel’
Op het schoolplein liggen verschillende letterkaartjes. Ook liggen er kaartjes met een afbeelding. De leerlingen zoeken bij elke afbeelding de juiste letters op die uiteindelijk een woord vormen.
Bekijk de video
Meer weten over Tip onderwijs?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties