Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Naam auteur: Esmee van Afferen

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Ervaringen met de docentenopleiding

Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...

Kinderboeken komen tot leven

Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...

Begrijpen als basis

Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....

Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen

Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...

Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu

Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Inclusief onderwijs in de praktijk

Op weg naar inclusief onderwijs

Inclusief Onderwijs’ is inmiddels een welbekend en veelbesproken onderwerp binnen het onderwijs. Het inclusiever werken berust voornamelijk op een visie waarbij verschillen tussen kinderen, op welk gebied dan ook, worden gezien, gewaardeerd en omarmd. Er is geen onderscheid meer tussen ‘normaal’ en ‘speciaal’, want ieder kind is uniek. Je zou zeggen dat dit het ideaalbeeld is van elke onderwijsprofessional. Toch blijkt dat er bij velen nog een aantal beren op de weg staan. Veelgenoemde beren zijn bijvoorbeeld het lerarentekort, te grote klassen, laag competentiegevoel van leerkrachten en verzwaring van de werkdruk. In deze blog lees je meer over inclusief onderwijs in de praktijk. 

 

Onderzoek

Ondanks dat er zorgen zijn over het inclusiever werken binnen het onderwijs, blijkt uit verschillende onderzoeken dat inclusief onderwijs kan bijdragen aan veel positieve ontwikkelingen. Hierbij moet benadrukt worden dat de positieve ontwikkelingen zichtbaar zijn mits het inclusief onderwijs goed georganiseerd wordt (Jepma, 2022). Dit betekent dan ook dat er de komende jaren onderzoek gedaan moet worden naar een passende inrichting van het onderwijsaanbod binnen elke unieke, inclusieve school. 

Zo wordt in onderzoek van Jepma (2022) aangetoond dat inclusie een positieve invloed heeft op de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen en er meer sociale acceptatie zichtbaar is van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Ook verloopt de cognitieve ontwikkeling voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften aanzienlijk beter binnen het regulier onderwijs, wat de kansen in het vervolgonderwijs vergroot. Tegenstrijdig met de zorgen van velen, blijkt dat de prestaties van leerlingen zonder extra ondersteuningsbehoeften niet negatief worden beïnvloed. Zoals in het artikel wordt gesteld: “Er staat niet veel in de weg om te bouwen aan inclusief onderwijs in Nederland”.

 

Proces Cranenburgsestraat

Aan de Cranenburgsestraat in Groesbeek zitten twee scholen in één gebouw: SBO Carolus (speciaal basisonderwijs) en Jenaplanschool Adelbrecht-Windekind (regulier basisonderwijs). Deze scholen functioneerden een aantal jaar geleden nog volledig onafhankelijk van elkaar. Die situatie is de afgelopen jaren flink veranderd. SBO Carolus en Adelbrecht-Windekind zijn namelijk samen op weg gegaan om, vanuit een ontwikkelingsgerichte mindset, een beredeneerd aanbod te bieden aan alle leerlingen van de locatie. Binnen het gebouw creëren we op deze manier een mini maatschappij waarin kinderen van en met elkaar kunnen leren. Alle kinderen die door een van de voordeuren naar binnen komen, krijgen goed onderwijs, passend bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Stapsgewijs is er gewerkt aan een intensievere samenwerking tussen de kinderen, ouders en teamleden. Om een dergelijk proces te bewerkstelligen is een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs en draagkracht vanuit het gehele team cruciaal.

Sinds dit schooljaar delen de groepen van beide scholen samen leerpleinen en werkt leerplein 1-2-3 al volledig inclusief. De twee schoolteams zijn samengesmolten en de weg richting een volledig inclusieve school wordt steeds verder vormgegeven. U vraagt zich vast af: Ging dit allemaal zo soepel? Nee, natuurlijk niet!  In elk veranderproces komen we ‘beren’ tegen. Maar door deze beren met elkaar te bespreken, met elkaar mee te denken, ‘proeftuintjes’ te starten, kennis te vergaren en vooral door te doen, kom je steeds een stapje dichter bij je gezamenlijke doel.

Inclusief onderwijs directie niveau

Heeft u interesse om een keer te komen kijken op onze locatie? Dan bent u uiteraard van harte welkom! Neem dan via LinkedIn contact op met Iris of Esmée (zie onderstaande contactgegevens).

 

‘De Beren van de Weg’

Om andere scholen (verder) op weg te helpen richting inclusiever onderwijs, hebben wij de masterclass ‘De Beren van de Weg’ ontwikkeld. Deze masterclass is gericht op scholen binnen het (speciaal) basisonderwijs. Het doel is om met de schoolteams toe te werken naar een ‘inclusievere mindset’ Hierbij duiden we beren die op de weg richting inclusief onderwijs staan, maken deze bespreekbaar binnen het team, verkennen we stappen die passend zijn binnen de schoolontwikkeling en delen wij kennis en ervaringen. 

In een voorbespreking met de directie zal de beginsituatie van de school in kaart worden gebracht. Dit doen we zodat de inhoud van de masterclass hierop kan worden afgestemd. Door middel van een afwisseling tussen het delen van kennis en ervaringen en het uitvoeren van diverse werkvormen, zal de weg richting een inclusievere school samen met het schoolteam verder worden verkend en vormgegeven.

 

Wil je meer weten?

Bekijk dan onze website over inclusief onderwijs.

LinkedIn:

Ijsbrand Jepma, 2022 – De (on)bedoelde effecten op alle leerlingen

Dankzij inclusief onderwijs

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Esmee van Afferen?

Dit artikel is geschreven door:

Esmee van Afferen
Op: 1 maart 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.