Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Compacten | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Compacten

Compacten in het onderwijs

Compacten is een efficiënte manier om de leerstof te organiseren door overbodige herhalings- en oefenstof te elimineren. Dit proces maakt het mogelijk om de leerstof te clusteren

Clusteren is een cruciale stap in het Handelingsgericht werken (HGW) om kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften samen te voegen in een groepsplan. Dit proces vindt plaats in de fase van het plannen, vlak voor het opstellen van het groepsplan.

en te automatiseren

Automatiseren is een cruciale vaardigheid in het onderwijs. Het proces van automatiseren helpt leerlingen om kennis en vaardigheden op te halen zonder lang nadenken. Een voorbeeld hiervan is het inoefenen van de tafels van vermenigvuldiging of het veelvuldig toepassen van een rekenstrategie, zoals onder elkaar optellen.

, waardoor de leerkracht meer tijd heeft om zich te focussen op de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Door compacten kan de leerkracht de leerstof doubleren

Doubleren is een educatieve maatregel waarbij een leerling de lesstof van dat schooljaar nog een keer doorloopt. Dit compacte proces helpt leerlingen om hun vaardigheden te verbeteren en hun kennis te consolideren.

en toerusten en vormen

Het onderwijs gaat verder dan alleen kennisoverdracht. Het is gericht op het vormen van kinderen tot actieve burgers die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Toerusten en vormen wil zeggen dat kinderen worden voorbereid om een actieve rol te spelen in de maatschappij.

naar de behoeften van de leerlingen. Dit resulteert in een meer persoonlijke en efficiënte leerervaring. Bovendien kan de leerkracht de leerstof classificeren

Classificeren is een proces waarbij leerlingen worden ingedeeld op basis van hun kenmerken en behoeften. In het onderwijs wordt deze term vaak gebruikt om leerlingen te diagnosticeren en hun onderwijsbehoeften te evalueren.

en prioriteren, waardoor de leerlingen een beter overzicht krijgen van de leerstof.

Oorzaken en gevolgen van compacten

Compacten heeft verschillende oorzaken, zoals het verminderen van de werklast van de leerkracht en het verbeteren van de leerervaring van de leerlingen. Het gevolg is dat de leerlingen meer tijd hebben om zich te focussen op de belangrijkste aspecten van de leerstof.
Compacten leidt tot een meer efficiënte en persoonlijke leerervaring. Dit resulteert in een hogere motivatie en een beter begrip van de leerstof bij de leerlingen. Bovendien kan compacten helpen om de leerkracht te ondersteunen bij het identificeren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Wijze van aanpak

Het compacten van de leerstof vereist een zorgvuldige aanpak. De leerkracht moet de leerstof zorgvuldig analyseren en de belangrijkste aspecten identificeren. Vervolgens kan de leerkracht de leerstof herstructureren en de overbodige herhalings- en oefenstof elimineren.
Om compacten succesvol te laten zijn, is het belangrijk om de leerkracht te trainen in het identificeren en elimineren van overbodige herhalings- en oefenstof. Bovendien kan de leerkracht gebruik maken van digitale hulpmiddelen om de leerstof te organiseren en te presenteren.

Conclusie

Compacten is een efficiënte manier om de leerstof te organiseren en de leerervaring te verbeteren. Door compacten kan de leerkracht meer tijd hebben om zich te focussen op de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Bovendien kan compacten helpen om de leerkracht te ondersteunen bij het identificeren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties