Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Disharmonisch profiel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Disharmonisch profiel

Disharmonisch profiel in het onderwijs

Een disharmonisch profiel is een verschil tussen het verbale IQ en het performale IQ van een individu. Het verbale IQ omvat taalkundigheid en de mate van communicatie, terwijl het performale IQ de capaciteit om kennis toe te passen, ruimtelijk inzicht en gedragspatronen omvat.
Bij een disharmonisch profiel kan iemand intelligent overkomen in zijn of haar gedrag, maar worstelen met taal, of andersom. Een dergelijk profiel kan worden vastgesteld door middel van een IQ-test, afgenomen door een psycholoog. Het begrijpen van een disharmonisch profiel helpt om te identificeren waar een leerling moeite mee heeft en hoe deze het beste kan worden ondersteund.

Oorzaken van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een ondersteuningsprofiel

Het ondersteuningsprofiel is een belangrijk instrument voor scholen om hun onderwijszorg te verbeteren. Het profiel geeft inzicht in de voorzieningen en diensten die de school biedt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen.

, gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

of persoonlijkheidstest

In het onderwijs wordt een persoonlijkheidstest gebruikt om inzicht te krijgen in de karaktereigenschappen van een persoon. Dit helpt om lesmethodes beter af te stemmen op specifieke leerlingen of om als leerkracht op een effectievere wijze op het temperament of de motivatie van leerlingen af te kunnen stemmen.

. Het is belangrijk om deze factoren te identificeren om een passende aanpak te kunnen bieden.

Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worstelen met het begrijpen van instructies, het volgen van richtlijnen of het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes.

Gevolgen van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan leiden tot verschillende gevolgen, zoals een laag zelfbeeld, een gebrek aan motivatie of een verminderde leerprestatie. Het is belangrijk om deze gevolgen te identificeren en te adresseren om een leerling het beste te kunnen ondersteunen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel een laag zelfbeeld ontwikkelen omdat hij of zij worstelt met bepaalde taken. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van positieve bevestiging en het bieden van kansen om succes te ervaren.

Aanpak van een disharmonisch profiel

Het identificeren en aanpakken van een disharmonisch profiel is belangrijk om een leerling het beste te kunnen ondersteunen. Diverse strategieën kunnen worden gebruikt, zoals het aanpassen van de leerstof, het bieden van extra ondersteuning of het gebruik van verschillende leerstijlen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worden ondersteund door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze strategieën te evalueren en aan te passen aan de behoeften van de leerling.

Conclusie

Een disharmonisch profiel is een belangrijk aspect van het onderwijs dat aandacht en actie vereist. Door het begrijpen van de oorzaken en gevolgen van een disharmonisch profiel en het nemen van gerichte maatregelen, kunnen we een leerling het beste ondersteunen en een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties