Gerelateerde artikelen

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol

Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Disharmonisch profiel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Disharmonisch profiel

Disharmonisch profiel in het onderwijs

Een disharmonisch profiel is een verschil tussen het verbale IQ en het performale IQ van een individu. Het verbale IQ omvat taalkundigheid en de mate van communicatie, terwijl het performale IQ de capaciteit om kennis toe te passen, ruimtelijk inzicht en gedragspatronen omvat.
Bij een disharmonisch profiel kan iemand intelligent overkomen in zijn of haar gedrag, maar worstelen met taal, of andersom. Een dergelijk profiel kan worden vastgesteld door middel van een IQ-test, afgenomen door een psycholoog. Het begrijpen van een disharmonisch profiel helpt om te identificeren waar een leerling moeite mee heeft en hoe deze het beste kan worden ondersteund.

Oorzaken van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals een ondersteuningsprofiel

Het ondersteuningsprofiel is een belangrijk instrument voor scholen om hun onderwijszorg te verbeteren. Het profiel geeft inzicht in de voorzieningen en diensten die de school biedt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen.

, gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

of persoonlijkheidstest

In het onderwijs wordt een persoonlijkheidstest gebruikt om inzicht te krijgen in de karaktereigenschappen van een persoon. Dit helpt om lesmethodes beter af te stemmen op specifieke leerlingen of om als leerkracht op een effectievere wijze op het temperament of de motivatie van leerlingen af te kunnen stemmen.

. Het is belangrijk om deze factoren te identificeren om een passende aanpak te kunnen bieden.

Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worstelen met het begrijpen van instructies, het volgen van richtlijnen of het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes.

Gevolgen van een disharmonisch profiel

Een disharmonisch profiel kan leiden tot verschillende gevolgen, zoals een laag zelfbeeld, een gebrek aan motivatie of een verminderde leerprestatie. Het is belangrijk om deze gevolgen te identificeren en te adresseren om een leerling het beste te kunnen ondersteunen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel een laag zelfbeeld ontwikkelen omdat hij of zij worstelt met bepaalde taken. Het is belangrijk om deze leerling te ondersteunen door middel van positieve bevestiging en het bieden van kansen om succes te ervaren.

Aanpak van een disharmonisch profiel

Het identificeren en aanpakken van een disharmonisch profiel is belangrijk om een leerling het beste te kunnen ondersteunen. Diverse strategieën kunnen worden gebruikt, zoals het aanpassen van de leerstof, het bieden van extra ondersteuning of het gebruik van verschillende leerstijlen.
Bijvoorbeeld kan een leerling met een disharmonisch profiel worden ondersteund door middel van een aangepaste leerstrategie, zoals het gebruik van visuele hulpmiddelen of het bieden van extra tijd voor het maken van keuzes. Het is belangrijk om deze strategieën te evalueren en aan te passen aan de behoeften van de leerling.

Conclusie

Een disharmonisch profiel is een belangrijk aspect van het onderwijs dat aandacht en actie vereist. Door het begrijpen van de oorzaken en gevolgen van een disharmonisch profiel en het nemen van gerichte maatregelen, kunnen we een leerling het beste ondersteunen en een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties