Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Trauma | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Trauma

Trauma in het onderwijs

Trauma kan ontstaan als reactie op een schokkende gebeurtenis, zoals een ernstig ongeluk, plotseling overlijden van geliefden of seksueel misbruik. De oorzaak is dat gebeurtenissen niet of onvoldoende verwerkt worden, wat leidt tot een verstoring van de emotionele balans.
Wanneer de reactie op gebeurtenissen pas veel later komt, spreken we van posttraumatische stress. Dit komt vaak voor na langdurige stresssituaties zoals seksueel misbruik of oorlogsgeweld. Ook wanneer kinderen langdurig worden verwaarloosd, kunnen ernstige trauma’s ontstaan.

Oorzaken van trauma

Trauma kan worden veroorzaakt door een eenmalige gebeurtenis of door langdurige stresssituaties. Het kan ook worden veroorzaakt door een combinatie van factoren, zoals een gebrek aan sociale steun, een geschiedenis van misbruik of een erfelijke aanleg voor angststoornis

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.

sen.

Bij kinderen kan trauma worden veroorzaakt door hechtingsstoornissen

Hechtingsstoornissen spelen een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om hechtingsstoornissen te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Hechtingsstoornissen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals onveilige hechting, gedragsstoornissen en concentratiestoornissen.

, zoals een gebrek aan emotionele steun van ouders of verzorgers. Dit kan leiden tot een verstoring van de emotionele ontwikkeling en het vermogen om sociale relaties aan te gaan.

Gevolgen van trauma

Trauma kan leiden tot een scala aan gevolgen, zoals depressie

Volgens het psychiatrische classificatiesysteem DSM-IV is er sprake van een depressie als er minstens vijf van de onderstaande symptomen gedurende ten minste twee weken aanwezig zijn geweest.

, agressie

Agressie is een complex fenomeen dat een grote impact kan hebben op de leeromgeving. Het is belangrijk om agressie te herkennen en te begrijpen om een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren.

, angststoornissen en hechtingsstoornissen. Het kan ook leiden tot een verminderde controle over gedrag en gevoelens, prikkelbaarheid en zich onbegrepen voelen.

Bovendien kan trauma leiden tot woede, schaamte, nachtmerries, concentratieproblemen, herbelevingen en scheidingsangst. Het kan ook leiden tot een verminderde zelfwaardering en een gebrek aan vertrouwen in anderen.

Wijze van aanpak

Het identificeren en behandelen van trauma is essentieel voor het herstellen van de emotionele balans. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het bieden van sociale steun, het creëren van een veilige leeromgeving en het aanbieden van therapieën zoals cognitieve gedragstherapie.
Bovendien is het essentieel om docenten en toetsontwikkelaars te trainen om trauma te herkennen en aan te pakken. Dit helpt om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

Conclusie

Trauma is een serieus probleem dat aandacht en actie vereist. Door de oorzaken en gevolgen van trauma te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een eerlijker onderwijssysteem. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties