Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Werving en selectie in het onderwijs
De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...
Het behouden van startende leerkrachten
Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...
Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort
De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...
Personeelsbeleid: aantrekken en behouden van onderwijstalent
Wat een prachtig vak! Dat er een lerarentekort is klinkt voor niemand meer vreemd in de oren. Het is inmiddels algemeen bekend dat niet alle vacatureruimte op scholen wordt opgevuld. Zonde! Want wat is het een prachtig vak. Wat mij betreft kun je nergens zo het...
Het belang van inclusief personeelsbeleid in het onderwijs
Even voorstellen Mijn naam is Anouk van der Kuil, ik ben 34 jaar en woonachtig in Rotterdam. Ik werk al vanaf mijn 21e in het onderwijs. Ooit gestart als leerkracht ben ik doorontwikkeld tot intern begeleider en nu tot schoolleider. Als projectleider en schoolleider...
De vierdaagse schoolweek: een noodzaak door lerarentekort
De vierdaagse schoolweek Steeds vaker valt te lezen dat scholen kiezen voor een vierdaagse schoolweek. Vaak is dit een noodmaatregel vanwege het nijpende lerarentekort. Wettelijk gezien is structurele invoering van een vierdaagse werkweek niet toegestaan. Echter kreeg...
Wat zijn de voordelen van zij-instromers onderwijs?
Voordelen zij-instromers De laatste jaren is er een structureel tekort aan leraren voor de basisschool. Dit is zelfs z’n groot probleem dat niet alle leerlingen in Nederland 5 dagen in de week naar school kunnen. Een van de oplossingen voor scholen is hiervoor het...
Zij-instroom onderwijs
Zij-instroom onderwijs: een duurzaam antwoord op het lerarentekort Op de Dag van de leraar werd door het programma 2Doc (NTR) de documentaire ‘Zijwaarts de klas in’ van Simonka de Jong (2023) uitgezonden. In deze documentaire kun je o.a. de eerste stappen binnen het...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Lerarentekort VO vraagt om holistische oplossing
Inhoudsopgave
“Waanzin: steeds weer hetzelfde doen en andere resultaten verwachten.” Albert Einstein
Nog een stuk over het lerarentekort
Een poging om collega’s te verleiden anders te gaan kijken…
Introductie van een bekend probleem
In een sectorrapportage van de VO-raad (2022) staat dat het lerarentekort zal toenemen door de grote hoeveelheid docenten die nu met pensioen gaat en de lagere instroom van nieuwe docenten. Het lerarentekort was 1.706 FTE in 2021 en zal naar verwachting stijgen naar 2.557 FTE in 2026.
Op de website van de Rijksoverheid staat een landelijke aanpak voor het lerarentekort. En het bijzondere is dat er subsidies worden gegeven om extra personeel in te huren. Dat scholen zij-instromers makkelijker binnen kunnen halen, dat starters aantrekkelijke voorwaarden krijgen en oudere docenten uren kunnen sparen. Het probleem is dat die extra mensen er niet zijn en door de hoge eisen en gevoelde werkdruk zien we dat veel jonge docenten binnen vijf jaar stoppen met het vak.
De feiten
Huidige realiteit:
Docenten in het middelbaar onderwijs zijn gespecialiseerd in een bepaald vak waar zij voor hebben gestudeerd. Denk aan een taal, aardrijkskunde of biologie. Docenten hebben gekozen voor dit vak, omdat zij zelf veel interesse hadden voor dit vak en daar graag over vertellen en dit over willen brengen aan leerlingen. De vak inhoud is zeker voor docenten op het havo en vwo een grote motivatie om les te gaan geven. De invulling van het examenprogramma wordt vastgesteld in een wettelijke regeling door het ministerie van Onderwijs (Examenblad, 2017). De onderwijsinspectie kijkt vooral naar de (examen)resultaten.
Frame vanuit de docent:
De bekwaamheidseisen voor docenten in het voortgezet onderwijs staan beschreven in een Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden (Staatsblad 2017, blad 148). De kern zijn de vakinhoudelijke, de vakdidactische en de pedagogische bekwaamheden. De opsomming die bij elke bekwaamheidseis staat is niet mals. Zeker als je bedenkt dat de meeste klassen toch vol zitten met 30 leerlingen in een lokaal, een docent en gemiddeld 7 lesuren van 50 minuten op een dag. De eisen zijn extreem hoog en als we die combineren met de trendbeschrijvingen van de onderwijsraad, de nasleep van corona (achterstand) en de enorme focus vanuit het ministerie op de basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid, lijkt het niet vreemd dat veel docenten omvallen door de hoge werkdruk.
Nog een paar feiten
Op de site van de onderwijsraad (2017, 22 december) staat een document met trendbeschrijvingen voor het onderwijs. De hoeveelheid trends die van invloed is op het onderwijs is groot en complex, wat meteen aangeeft dat dit wicked problem in ieder geval niet alleen opgelost kan worden door de docent.
Als we kijken naar de maatschappelijke trends die staan beschreven op Theasis.nl (2022) zien we veel raakvlakken tussen de maatschappelijke trends en de trends in het onderwijs. Die heen en weer beweging van trends die het onderwijs inkomen, komen vanuit dat wat er gebeurt in de samenleving. En de docent moet het integreren in het bestaande curriculum.
Een kleine greep uit de 100 beschreven trends:
1. Arbeidstekorten in veel sectoren in Nederland
2. Bevolkingsgroei
3. Burn-outs (prestatiedruk)
4. Digitale druk
5. Duurzaamheid als absolute noodzaak
6. Gezondere levensstijl
7. Herwaardering verplegers en docenten
8. Inclusieve samenleving
9. Keuzemaatschappij
10. Klimaatverandering
11. Kloof arm en rijk
12. Leven lang leren
13. Ongelijke kansen
14. Toenemend onderwijsniveau (kenniseconomie en daardoor tekort aan vakmensen)
15. Veranderende rol van werk (zinvol)
16. Vergrijzing
17. Verzorgingsstaat onder druk (toename beroep op zelfredzaamheid)
Kanteling
We vinden samen heel veel dingen belangrijk, alleen is het niet wenselijk om nog meer verschillende vakken aan te bieden. Ondertussen wordt het steeds lastiger om voor bepaalde vakken mensen te vinden. Persoonlijk krijg ik ook steeds meer het gevoel dat de jeugd deze industriële manier van lesgeven niet meer pikt?!
Durven we samen te onderzoeken hoe we holistisch onderwijs vorm kunnen gaan geven?
Iets waar we de aarde een plezier mee doen, aandacht hebben voor het welzijn van onze kinderen en van onze docenten en misschien ook wel andere maatschappelijke problemen kunnen oplossen?
“Toekomstverkennen is aanvaarden dat de huidige koers van de organisatie misschien zijn beste tijd heeft gehad en vraagt om moed”, (van Duijne & van der Wel, 2019, p.171).
Ik denk dat alle scholen ontzettend hard werken om alles georganiseerd te krijgen binnen het huidige systeem. Terwijl dat systeem ons gijzelt vanuit mijn optiek. Als we durven te onderzoeken hoe het onderwijs van de toekomst eruit zou kunnen zien, dan kunnen we ook de docent van de toekomst opleiden. Een docent die ruimte voelt om te ontwikkelen, die durft te leren van het kind, een docent die zich gewaardeerd voelt en weet hoe belangrijk ons beroep is. Want docent zijn is toch een fantastisch beroep! En dit beroep zou niet aantrekkelijk gemaakt moeten worden door allerlei CAO-regelingen, maar heeft urgentie en is zinvol. Samen het onderwijs van de toekomst vormgeven en landelijk een toekomstverkenning doen, dat is mijn wens. Want blijven doen wat je deed, zorgt ervoor dat je krijgt wat je kreeg.
Meer weten over Tamara Hut-Saltik?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties