Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfregulatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Zelfregulatie

Zelfregulatie: het vermogen om eigen keuzes te maken

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.
Door zelfregulatie kunnen leerlingen hun eigen leerproces sturen en bepalen hoe zij hun tijd en energie willen besteden.

Vaardigheden voor zelfregulatie

Vaardigheden die het zelfregulerend vermogen ondersteunen zijn: het reguleren van gedachten, gevoelens, vermogens en gedrag, het afstemmen en omgaan met feedback.
Metacognitie en zelfregulerend leren zijn erop gericht leerlingen zelf concreter te laten nadenken over hun leerproces.

Nadenken over het leerproces

Leerlingen krijgen speciale programma’s aangereikt om te leren hoe zij hun leerproces kunnen plannen, monitoren en evalueren.
De interventies die gericht zijn op zelfregulatie zijn doorgaans zo ingericht dat leerlingen zelf hun strategie kunnen bepalen en leren wat de beste aanpak is voor een bepaalde leertaak.

Onderdelen van zelfregulatie

Zelfregulerend leren kan in drie hoofdcategorieën worden onderverdeeld: cognitie, metacognitie en motivatie.
Metacognitie is het proces van nadenken over het eigen denken en leren, terwijl motivatie de bereidheid is om onze (meta)cognitieve vaardigheden in te zetten.

Zelfbeoordeling en zelfhulp

Zelfbeoordeling

Zelfbeoordeling is een cruciale vaardigheid voor leerlingen om hun eigen leerproces te evalueren en te verbeteren. Het helpt leerlingen om reflectief te zijn over hun eigen handelen en een kritische houding te ontwikkelen.

is een belangrijke vaardigheid voor zelfregulatie, omdat het leerlingen helpt om hun eigen sterktes en zwaktes te identificeren. Zelfhulp

Zelfhulp is een belangrijke concept in het onderwijs dat leerlingen helpt om hun persoonlijke problemen aan te pakken zonder professionele hulpverleners te gebruiken. Door middel van zelfhulp kunnen leerlingen hun leven verbeteren door boeken te lezen, naar ervaringsdeskundigen te luisteren of naar een support-groep te gaan.

is een andere belangrijke vaardigheid, omdat het leerlingen helpt om hun eigen leerproces te sturen en te verbeteren.

Gecontroleerde motivatie en autonome motivatie

Gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd om leerlingen tot hun volle potentieel te laten komen.

is de motivatie die wordt gestuurd door externe factoren, terwijl autonome motivatie

Autonome motivatie is een cruciale factor bij het leren en presteren van leerlingen. Het is de motivatie die voortkomt uit het gevoel iets uit jezelf te doen, omdat je het interessant of belangrijk vindt. Dit type motivatie onderscheidt zich van gecontroleerde motivatie, waarbij sprake is van handelen dat gestuurd wordt door het vooruitzicht van een straf of beloning.

de motivatie is die wordt gestuurd door interne factoren.

Zelfregulatie is een belangrijke concept in de zelfdeterminatie theorie

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Deze theorie is ontwikkeld door Deci en Ryan en is gebaseerd op het idee dat mensen gemotiveerd zijn om te leren en te groeien wanneer zij autonomie, competentie en sociale verbondenheid ervaren.

, omdat het leerlingen helpt om hun eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen.

JSON en zelfregulatie

JSON kan worden gebruikt om data over zelfregulatie te verzamelen en te analyseren.
Door het gebruik van JSON kan men een beter inzicht krijgen in het leerproces en de zelfregulatie van leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties