Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt

De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...

De Kracht van Veilig Leren Lezen

Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...

Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven

In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...

Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis

Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas

Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder duidelijke reden onder zijn tafel kroop en daar niet meer vandaan wilde komen. Of als een kind bij het minste of geringste uitbarstte in woede. Ik dacht toen nog dat het ‘probleemgedrag’ was. Nu weet ik beter: veel van dat gedrag is een signaal. In deze blog gaan we dieper in op traumasensitief lesgeven.

Trauma sensitief lesgeven is niet zomaar een modeterm. Het is een benadering die het verschil kan maken voor kinderen die zich anders onzichtbaar voelen, of juist steeds in conflict raken. In dit artikel neem ik je mee in wat trauma sensitief lesgeven inhoudt, waarom het juist in het basisonderwijs van groot belang is, welke signalen je kunt herkennen, én wat jij als leerkracht concreet kunt doen.

 

Wat is traumasensitief lesgeven?

Trauma sensitief lesgeven betekent dat je je als leerkracht bewust bent van de impact die ingrijpende ervaringen kunnen hebben op het gedrag, het leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het is geen therapie, maar een houding. Je hoeft geen diagnose te stellen of te weten wát een kind heeft meegemaakt. Wat je wél doet: je stemt je onderwijs af op de mogelijke behoeften van een kind dat stress of onveiligheid heeft ervaren.

En dat zijn er meer dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 4 kinderen in Nederland opgroeit met ingrijpende jeugdervaringen (ACE’s – Adverse Childhood Experiences), zoals huiselijk geweld, verslaving, armoede of het verlies van een ouder. Deze ervaringen laten sporen na, ook in de klas. En juist daar – in die dagelijkse omgeving – kun jij als leerkracht een cruciale rol spelen.

 

Waarom is dit zo belangrijk in het basisonderwijs?

De basisschool is voor veel kinderen een tweede thuis. Soms zelfs een veiliger plek dan hun echte thuis. Hoe eerder we signalen oppikken en kinderen veiligheid bieden, hoe groter de kans dat ze zich gezond ontwikkelen – ondanks wat ze hebben meegemaakt.

In groep 3 zat een meisje bij mij in de klas dat zelden sprak. Als een ander kind haar aanraakte, verstijfde ze. Tijdens het buitenspelen trok ze zich terug, keek van een afstand toe. Ze deed mee, maar was nooit écht aanwezig. Pas later hoorde ik dat ze een paar jaar in een onveilige thuissituatie had geleefd. Toen begon ik haar gedrag anders te zien. Niet als afstandelijk, maar als een manier om zich te beschermen. Dat inzicht veranderde alles.

 

Signalen van trauma in de klas

Trauma is geen sticker die kinderen op hun voorhoofd dragen. Het uit zich op verschillende manieren – en vaak in gedrag dat wij als lastig kunnen ervaren. Denk aan:

– Overlevingsgedrag zoals vechten (agressie, brutaal), vluchten (wegkruipen, vermijden) of bevriezen (afwezig, stil).
– Sterke schrikreacties bij harde geluiden of onverwachte situaties.
– Moeite met concentratie of wisselend leerprestaties.
– Hechtingsproblemen – te aanhankelijk of juist extreem teruggetrokken.
– Controlebehoefte, bijvoorbeeld niet tegen veranderingen kunnen of alles zelf willen bepalen.

Let op: deze signalen kunnen ook andere oorzaken hebben. Maar als je merkt dat bepaald gedrag steeds terugkomt en niet lijkt te passen bij de situatie, dan is het goed om met een traumasensitieve bril te kijken.

 

Praktische tips voor een traumasensitieve aanpak

Wat kun jij als leerkracht doen? Meer dan je denkt. Hier zijn een aantal praktische handvatten die ik zelf dagelijks inzet:

1. Creëer een voorspelbare, veilige omgeving
Kinderen die onveiligheid kennen, hebben juist baat bij structuur. Begin de dag met een vaste begroeting, een duidelijk dagschema, en voorspelbare routines. Vermijd verrassingen als dat mogelijk is. Laat weten wat je gaat doen en waarom.

🡪 In mijn klas begin ik elke dag met dezelfde drie vragen in de kring: Hoe voel je je vandaag? Waar kijk je naar uit? Wat heb je nodig? Dat geeft rust én verbinding.

2. Zie gedrag als een boodschap
Vraag jezelf niet meteen af: “Hoe krijg ik dit gedrag weg?”, maar: “Wat wil dit kind mij eigenlijk vertellen?” Misschien is het kind dat steeds stoelen omver gooit niet opstandig, maar overprikkeld. Misschien wil het kind dat nooit samenwerkt, alleen maar controle houden in een wereld waarin alles onveilig voelt.

3. Reguleer samen
Leren omgaan met emoties is niet iets wat je in je eentje doet. Jij als volwassene bent het co-regulerende brein dat helpt. Blijf rustig, benoem emoties, en bied alternatieven. Zeg: “Ik zie dat je boos bent. Laten we even ademhalen samen.” in plaats van “Doe normaal!”

4. Bied keuzemogelijkheden
Kinderen met trauma-ervaringen hebben vaak het gevoel dat ze geen grip hebben. Door kleine keuzes te geven – “Wil je eerst je werkblad maken of beginnen met lezen?” – geef je een gevoel van autonomie terug.

5. Investeer in relatie
Verbinding is de sleutel. Leerlingen moeten voelen: “Deze juf of meester ziet mij, ook als ik het moeilijk heb.” Maak elke dag even echt contact, ook (juist!) met de kinderen die zich afzijdig houden.

 

Reflectie uit de praktijk

Soms denk ik terug aan de leerling die ik in groep 6 had – een jongen die vaak boos was, snel schreeuwde, soms uit het niets verdween. Het was gemakkelijk geweest om hem alleen als ‘moeilijk’ te zien. Maar toen ik hem eens vroeg na schooltijd om me te helpen met het ordenen van materialen, bloeide hij op. Hij vertelde, onverwacht openhartig, dat hij thuis vaak alleen was. Dat niemand echt vroeg hoe het met hem ging.

Vanaf dat moment veranderde onze relatie. Zijn gedrag was niet ineens weg, maar we hadden een basis. Een lijntje. En dát maakte verschil.

 

Tot slot

Trauma sensitief lesgeven is geen extra taak op je lijst. Het is een manier van kijken, van zijn. Een keuze om het kind áchter het gedrag te blijven zien. En ja, het vraagt iets van ons. Geduld. Vertrouwen. Reflectie. Maar het geeft ook zoveel terug.

Een veilig klasklimaat begint bij jou. Jij bent de constante factor in het leven van een kind dat misschien alles als onzeker ervaart. Jouw rust, jouw warmte, jouw betrokkenheid – die kunnen helend zijn. Zonder dat je het altijd weet.

Dus, als je morgen de klas binnenloopt, kijk dan eens niet alleen naar wie zijn werk af heeft, maar naar wie er misschien stilletjes schreeuwt om gezien te worden.

Je bent belangrijker dan je denkt.

 

Tip Onderwijs 

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Tip onderwijs?

Dit artikel is geschreven door:

Radha Jagroep
Op: 14 mei 2025

Plaats een reactie

1 Reactie

  1. Annette

    Onwijs leerzaam artikel, ik geef al lang les aan groep 6 en de laatste jaren merk ik dat gedrag van leerlingen voortkomt uit iets wat dieper zit.

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.