Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?
Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar...
Van adjunct naar directeurschap
Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...
Loonsverhoging in het onderwijs: wat betekent het nu echt?
Een onderwerp dat iedereen raakt Of je nu voor de klas staat of een school leidt, het salaris komt altijd ter sprake bij de koffieautomaat. Niet omdat geld het belangrijkste is in het onderwijs – de meeste mensen doen dit werk uit passie – maar wél omdat waardering...
Leraar worden in het basisonderwijs
Als mensen aan mij vragen waarom ik voor de klas wil staan, voel ik altijd even de neiging om iets groots te zeggen. Iets als: “Omdat kinderen de toekomst zijn” of “Ik wil écht het verschil maken”. En natuurlijk: dat zit er ergens wel in. Maar eerlijk gezegd begon het...
Werken op een basisschool met culturele diversiteit
OBS de Pendinghe is een Groningse basisschool in de wijk Paddepoel. Op een dergelijke basisschool met leerlingen van allerlei culturele achtergronden gebeurt er elke dag wel iets bijzonders. Kinderen hebben hun eigen taal, tradities en ervaringen die ze meenemen in de...
De toegevoegde waarde van een zij instromer
Er is een kantelpunt, een trigger die je doet beseffen dat je behoefte ligt in het overbrengen van kennis en inspiratie aan kinderen. Zo miste ik de creativiteit in mijn vorige beroep, als project manager en consultant in de digitale marketing. Het behalen van...
Een sollicitatiebrief schrijven: stap voor stap
Solliciteren kan best spannend zijn. Je wilt jezelf goed presenteren, maar ook niet overdrijven. In dit blog neem ik je mee in een eenvoudig stappenplan om een overtuigende sollicitatiebrief te schrijven. We bespreken hoe je begint, wat je vooral wel en niet moet...
De essentiële rol van de kleuterleerkracht
Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...
Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs
Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...
Solliciteren in het onderwijs
Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Een inkijkje in het cluster 4-onderwijs
Inhoudsopgave
Welkom in het cluster 4-onderwijs! Vanuit mijn ervaringen bij de Bergse Veld School neem ik je graag mee in deze unieke wereld. Een wereld vol uitdagingen én mooie momenten.
Tijdens mijn mbo-opleiding tot onderwijsassistent kwam ik voor het eerst in aanraking met het cluster 4-onderwijs. Ik kreeg een presentatie over wat het inhield, maar wist nog niet goed wat ik kon verwachten. Onderwijs bieden aan leerlingen met gedragsproblemen en psychische klachten – dat klonk zwaar. Toch stelde ik me ervoor open om een dag mee te lopen. Dit was best een heftige dag, ik heb veel agressie gezien bij kinderen en dat was ik niet gewend. Ondanks dat ik hier best van schrok viel mij vooral op dat deze leerlingen de behoefte hebben om écht gezien te worden. Dat was het moment waarop ik besloot dat ik deze uitdaging met beide handen aan wilde grijpen. Toen ik begon aan de pabo, was mijn doel dan ook duidelijk: leerkracht worden in het speciaal basisonderwijs.
Wat is cluster 4 eigenlijk?
Cluster 4-onderwijs is bedoeld voor leerlingen met psychiatrische problematiek of ernstige gedragsproblemen. Leerlingen in het cluster 4-onderwijs variëren van zeer kwetsbare kinderen met (zware) gedragsproblematiek zoals ADHD, autisme, hechtingsproblematiek of angststoornissen tot leerlingen met milde gedragsproblemen. Er bestaat dus niet één ‘type’ leerling in het speciaal onderwijs en juist die diversiteit maakt het cluster 4-onderwijs zo interessant!
Deze leerlingen hebben vaak al een flinke rugzak, gevuld met diagnoses en/of negatieve ervaringen. Het zijn de kinderen die in het reguliere onderwijs vaak buiten de boot vallen. Niet omdat ze niet willen leren, maar omdat ze het op hun eigen manier en tempo moeten doen. Door de kleinere groepen, van maximaal 14 leerlingen is er meer tijd en ruimte om de leerling de nodige hulp te bieden. Het klassenteam bestaat vaak uit een leerkracht en een pedagogisch medewerker of onderwijsassistent. In het speciaal onderwijs zien we ook steeds vaker zij-instromers die het klassenteam komen versterken.
Ruimte voor ontwikkeling en begeleiding
Speciaal onderwijs focust zich niet op wat leerlingen niet kunnen, maar op wat ze wél nodig hebben om te leren. Elke leerling heeft potentie — de uitdaging zit in het vinden van de juiste manier om die tot bloei te laten komen. Waar in het regulier onderwijs een succes een goed cijfer op een toets kan zijn, is het in het speciaal onderwijs soms al een overwinning als een leerling oogcontact durft te maken of hulp accepteert.
Leerkrachten in het speciaal onderwijs zijn niet alleen onderwijzers, maar ook gedragsspecialisten, vertrouwenspersonen en improvisatie-experts. Ze werken met leerlingen die vaak diep beschadigd zijn en bij wie pedagogisch vakmanschap essentieel is. Gelukkig sta je er als leerkracht niet alleen voor en zijn er verschillende professionals die meedenken waaronder gedragswetenschappers, orthopedagogen, mediators, pedagogisch medewerkers en therapeuten.
Vaak is de thuissituatie complex en is samenwerking met ouders/verzorgers en voogden essentieel, maar ook uitdagend. Er is daarom nauw contact met school, PPO, Wijkteams en ouders om samen te kijken hoe wij de leerling het beste kunnen helpen.
De Bergse Veld School
In cluster 4 draait het niet alleen om rekenen, taal of spelling. Het draait om vertrouwen opbouwen en veiligheid bieden. Kijken naar wat er achter het gedrag zit en inspelen op de achterliggende behoeften van de leerling. Ondanks dat we in het cluster 4 onderwijs werken aan de reguliere SLO-doelen staat de sociaal-emotionele ontwikkeling op de eerste plek. Het is van belang dat een leerling zich veilig voelt en voldoende rust in zijn of haar hoofd ervaart om tot leren te kunnen komen. Het onderwijs wordt aangepast op de behoeften van de leerling, zo werkt elke leerling op zijn of haar eigen leerlijn waarbij de focus ligt op succeservaringen en didactische groei. Veel leerlingen bij ons op school hebben trauma’s opgelopen. Dat trauma uit zich vaak niet in tranen, maar in boosheid, geslotenheid of ongewenst gedrag. Trauma sensitief onderwijs is daarom ook een van onze belangrijkste speerpunten.
Op de Bergse Veld School zorgen we ervoor dat er voor elke leerling een passend onderwijsaanbod is. Elke klas is ingericht op de specifieke behoeften van onze leerlingen. Naast de open (reguliere cluster 4-)groepen hebben we ook drie JeugdzorgPlus-klassen, twee structuurklassen voor kinderen met een autismespectrumstoornis, één klas voor praktijkonderwijs en één klas voor behandeling en onderwijs (de BeO-klas).
Op de Bergse Veld-school denken we “out of the box”, want ook dat is nodig in het cluster 4-onderwijs. Zo bieden we naast onderwijs ook diverse vormen van therapie en coaching aan, waaronder beeldende therapie, drama therapie en paardencoaching. Ook kunnen de leerlingen vaak terecht bij onze schoolhonden Bex en Myra, die hen helpen te kalmeren en ontspannen.
Mijn ervaring
Eerlijk is eerlijk: het is pittig. Toen ik voor het eerst zelf voor de klas stond, merkte ik direct dat de leerlingen mijn grenzen gingen testen. Die ene leerling die toch nog even wat zegt als ik vraag of het stil kan zijn, brutale opmerkingen of de scheldwoorden die ik nog wel eens over me heen krijg.
Als startende leerkracht kan dit best afschrikken, maar dit is voor de leerlingen hun manier om veiligheid te zoeken. Want, doe je wel wat je zegt? En zeg je wel wat je doet? Ben je echt te vertrouwen? Het vroeg regelmatig veel van mijn geduld, maar door een combinatie van begripvol werken en het stellen van duidelijke grenzen kwam ik steeds dichter bij het kind. De kinderen wisten wat ze aan mij hadden en ik wist wat zij nodig hadden.
Een mooi voorbeeld hiervan is een leerling die in het begin van het schooljaar niks tegen mij zei, de leerling staarde me vooral boos aan en kon erg boos worden als ik haar aansprak op ongewenst gedrag, dit ging gepaard met gooien van materialen en schelden. Ik heb samen met mijn collega’s veel tijd, energie en liefde geïnvesteerd in deze leerling, waardoor ik de achterliggende oorzaak van het gedrag heb ontdekt. Dit is nu de leerling waarmee ik juist veel klets, waarmee ik grapjes maak en die bij mij troost komt zoeken als het even tegen zit. Zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen van leerlingen die opgebloeid zijn mede dankzij mijn hulp en de hulp van mijn collega’s.
Veel mensen denken vooral aan hoe ‘zwaar’ het is en dat is het soms ook. Cluster 4 is geen sprookje. Het is intens en het vraagt veel van je. Zonder humor red je het niet. Soms is het die ene leerling die zegt: “Juf, je hebt je koffie nog niet gehad zeker?” op een ochtend waarop je gezicht op onweer staat. Het zijn dit soort grappige momenten die een zware dag gemakkelijker maken.
Maar werken in het cluster 4 onderwijs is minstens zo betekenisvol. Het gevoel dat je écht het verschil maakt in het leven van een kind, geeft een diepe voldoening die je zelden ergens anders vindt. Als een leerling je gaat vertrouwen en je hulp accepteert. En het allermooiste van werken in het cluster 4-onderwijs? Het zien opbloeien van leerlingen als iemand écht in hen gelooft. Wij geven onderwijs dat levens verandert – soms letterlijk.
De kracht zit hem in ons team van onderwijsprofessionals met een groot hart – voor de leerlingen én voor elkaar. Bij ons op school werken collega’s die elkaar steunen, met een teamgevoel dat ik nergens anders zo sterk heb ervaren. Door de vele specialismen binnen onze school kunnen we altijd met iemand sparren, of gewoon even ons hart luchten.
Cluster 4-onderwijs is niet voor iedereen, het vraagt lef en liefde. Werken in het speciaal onderwijs heeft me geleerd dat elke leerling telt, juist diegenen die niet in een standaard hokje passen.
Investeer in het speciaal onderwijs. Want als we ergens het verschil kunnen maken, dan is het hier: bij de kinderen die het het hardst nodig hebben. De personeelstekorten in het onderwijs merken wij helaas ook, dit leidt ertoe dat er wachtlijsten ontstaan om leerlingen te kunnen plaatsen. Leerlingen die uitvallen in het reguliere onderwijs komen dan vaak thuis te zitten en dit willen we natuurlijk voorkomen.
Dus aan alle collega’s, directeuren en onderwijsprofessionals: kom eens kijken en wie weet… misschien raak je net zo enthousiast als ik!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Linda van Rij?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
1 Reactie
Een reactie versturen
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
Interessant artikel! Bedankt voor je inzichten Linda.