Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Helga Teerhöfer

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Wat we kunnen leren over zelfregulatie

De Marshmallowtest Een kleuter zit alleen in een kamer met een verleidelijke en heerlijke marshmallow voor zich. Hij krijgt te horen: "Als je deze marshmallow niet opeet terwijl ik weg ben, krijg je er straks twee!" Met dit onderzoek, bedacht door psycholoog Walter...

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Wereldburgerschap in de klas met de 17 werelddoelen Door te werken aan wereldburgerschap, breng je de wereld in je klas en je klas in de wereld. Als ervaren leerkrachten en pedagogen zien we een groeiende nieuwsgierigheid en bezorgdheid onder kinderen over wereldwijde...

Jenaplan basisschool in de praktijk

Deel 3: Jenaplan basisschool In de praktijk Dit is het derde deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is Jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. Het tweede deel...

Jenaplanschool: de vier uitgangspunten

Dit is het tweede deel van een drieluik over Jenaplan onderwijs. In het eerste deel (Wat is jenaplan onderwijs?) kun je teruglezen hoe de grondlegging van dit vernieuwde onderwijs in elkaar zit. In dit blog schrijf ik over de vier uitgangspunten van een...

Wat is Jenaplan onderwijs?

Jenaplan onderwijs uitgelegd in drie delen. Deel 1: De grondlegging Klik hier voor deel 2: In deel 2 worden de uitgangspunten in kaart gebracht Klik hier voor deel 3: In deel 3 worden er praktijkvoorbeelden gegeven.   Peter Petersen We beginnen bij het begin:...

Speciaal basisonderwijs: wat is dat?

Het belang van speciaal basisonderwijs (SBO). Over het algemeen is het speciaal basisonderwijs niet erg bekend. Ondanks dit is het een erg belangrijk onderdeel van ons Nederlands onderwijs. Veel kinderen worden ondergesneeuwd door de grote van de groepen en de...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek?

“Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel.” Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig is, maar dan zou ik liegen. In ieder geval over het feit dat deze leerlingen er toch wel komen. Het feit dat er Plusklassen nodig zijn om hoogbegaafde leerlingen uitdagende lesstof te bieden, daar kunnen we over discussiëren, maar beter nog is om mijn kennis te delen, zodat jij als leerkracht van jouw eigen klas een Plusklas kan maken.

 

Highlight van de week

Wat is er mooier dan kinderen die aanstaan om te leren. Mijn hart ligt bij het welzijn van kinderen, hoogbegaafde kinderen in het bijzonder. Het coachen van kleine groepjes hoogbegaafde kinderen binnen de eigen schoolsetting is waar ik veel energie van krijg. Als ‘Specialist Hoogbegaafdheid en Differentiatie’ wil ik dolgraag mensen uit het onderwijs meenemen in mijn passie hiervoor.

We werken in de Plusklas aan uitdagende projecten en ontmoeten gelijkgestemde. De leerkuil is een hot item, samen met de growth en fixed mindset. De executieve functies kunnen regelmatig een boost gebruiken en we leren dat fouten maken nodig kan zijn om iets nieuws te leren. Leren leren is niet alleen een populaire term, maar ook echt iets dat ons bezig houdt in de Plusklas. We filosoferen erop los, creatieve gedachten ploppen op, we denken na, ver en diep en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Regelmatig vertellen de leerlingen mij dat de momenten in de Plusklas hun highlight van de week zijn. Het streelt mijn ego zeker wel, maar mijn hart huilt tegelijkertijd ook een beetje. Wat als 2 keer 45 minuten per week je highlight is, wat is de rest van de schoolweek dan voor je. Hier zijn de meningen over verdeeld onder mijn leerlingen. Helaas hoor ik vaak dat de lessen in de klas te makkelijk voor ze zijn, te lang duren, of te weinig vrijheid bieden aan het creatieve brein van deze leerlingen. Hoe mooi zou het zijn als het in de eigen klas voor deze leerlingen ook een dag met highlights zou zijn. Hieronder geef ik een aantal handvatten om dit te bereiken.

 

Theorie in de praktijk

In de kennisbank is een blog te vinden met een mooie uiteenzetting over de theorie wat hoogbegaafdheid inhoudt. Hier verwijs ik dan ook graag naar voor meer kennis over dit onderwerp. Kort wil ik in dit blog een aantal punten aanstippen, die van belang zijn voor het uitdagen van deze leerlingen in de klas.

Ik wil de aandacht vestigen op het Zijnsluik van Tessa Kieboom. De kenmerken die hierin genoemd worden zijn als leerkracht goed om in je achterhoofd te houden.

Plusklas - Tip onderwijs

Als je leerlingen een opdracht geeft, zal een hoogbegaafde leerling in veel gevallen de lat hoog leggen voor zichzelf, hij kan hierbij erg perfectionistisch zijn, maar je kan je voorstellen dat als je liever geen fouten wilt maken, je misschien niet eens gaat starten aan je taak. Dan heb je als leerkracht je stinkende best gedaan om deze leerling uit te dagen en dan komt er niets uit. Als leerkracht is het dan belangrijk om de growth en fixed mindset van Carol Dweck erbij te pakken. Hoe kan de leerling omgaan met alle gedachten die er in het hoofd omgaan om tot werken en leren te komen. Een fixed mindset herkennen en omzetten naar een growth mindset is hierbij belangrijk. Voor jou als leerkracht een mooie taak om dit mee te nemen in je lessen.

Het kan ook zijn dat de leerling tijdens een groepsopdracht afhaakt. De autonomie van de hoogbegaafde leerling is groot. Als de kinderen om je heen dan minder snel denken dat jij, kan het zijn dat je liever zelfstandig aan de slag gaat, zo heb je immers de controle en kan je lekker snel werken. In dit geval is het goed om te kijken of er gelijkgestemde zijn met wie je de hoogbegaafde leerling kan laten samenwerken. Kijk hiervoor ook verder dan je eigen klas.

 

Aansluiten bij de leerhonger

De leerhonger is groot. Als hoogbegaafde leerling kan je ergens zo diep induiken dat er totaal iets anders uit lijkt te komen dan je als leerkracht als uitkomst voor ogen had. Durf je opdracht dan los te laten, de leeropbrengst zal er niet minder door zijn, in tegendeel zelfs. Het belangrijkste is dat de leerling aanstaat. De motivatie is hierbij van groot belang. Als de intrinsieke motivatie ontbreekt zal het vuurtje doven en haakt de leerling af. Aansluiten bij de leerbehoefte is daarom van groot belang. Het lastige is dat de motivatie niet altijd zichtbaar is aan de buitenkant. Als de motivatie ontbreekt, kan zich dit op verschillende manieren uiten: de leerling doet wat hij moet doen, scoort gemiddeld en valt daarom helemaal niet op, maar presteert dus onder het eigen niveau. Soms presteert de leerling er zelfs onder. De leerling kan afgeleid raken wat zich kan uiten in dromerig gedrag of juist uitdagend gedrag. De leerling kan prikkels zoeken om het brein te stimuleren en daarmee een storende factor worden in de klas.
Als leerkracht is het van belang om ook hier weer het gesprek aan te gaan om weer aan te sluiten bij de motivatie van de leerling.

 

Wat makkelijk is, is moeilijk. Wat moeilijk is, is makkelijk.

Een uitspraak die ik vaak van leerkrachten hoor; ‘Hij moet het eerst maar laten zien dat hij het kan, dan kijken we verder’.
Tijdens de Plusklas had ik een gesprek met een jongen over de rekenles. Hij was verdrietig dat hij geen rekenverrijking meer mocht doen, hij maakte te veel fouten in de rekenopgaven. De sommen waren voor deze jongen zo makkelijk, dat hij dacht dat dit niet echt zo kon zijn. Hierdoor ging hij zo ingewikkeld denken, dat de uitkomsten niet meer klopte. Hij dacht steeds dat er een addertje onder het gras zat, terwijl 1 + 1 toch echt gewoon 2 was in dit geval. Hij deed de uitspraak; “Wat makkelijk is, is moeilijk. Wat moeilijk is, is makkelijk.” Dit kan typerend zijn voor deze doelgroep.
De leerkracht wist dat de jongen hoogbegaafd is. Toch zorgde deze foutjes ervoor dat het systeem van school bepaalde dat hij niet in aanmerking kwam voor de rekenverrijking, de uitdaging die juist zo broodnodig was voor deze jongen. Ik heb de informatie die ik uit het gesprek haalde teruggekoppeld naar de leerkracht. De rekenverrijking is alsnog per direct ingezet, tot vreugde van de jongen.
Zo zie je maar weer dat het als leerkracht belangrijk is om het gesprek aan te gaan, dan kan iets dat makkelijk is ook makkelijk zijn.

 

Compacten en verrijken

Het overslaan van de overbodige herhalings- en oefenstof, oftewel compacten, is belangrijk om een hoogbegaafde leerling bij de les te houden. Verbindingen worden snel gelegd in hun brein, het zijn snelle denkers en hebben vaak niet de totale uitleg nodig van de lesstof, laat staan de vele herhaling. Tijdens mijn lessen in de Plusklas, ben ik me er zeer bewust van de instructies kort te houden. Ik leg het 1 keer uit en vraag dan of alles helder is. Daarnaast vraag ik wat de leerlingen zelf nog zouden willen en geloof me, er zijn vaak ideeën genoeg. Op deze manier verrijken ze de stof voor zichzelf al en is de intrinsieke motivatie er als vanzelf.

Als leerkracht kan je differentiëren en verrijken door het stellen van vragen op verschillende denkniveaus. Hiervoor verwijs ik graag naar de ‘Taxonomie van Bloom’. Deze beschrijft 6 niveaus in denkvaardigheden.
De eerste 3 niveaus vormen de lage denkvaardigheden. Dit zijn de punten die in het onderwijs de basis vormen om lesstof aan te bieden: Onthouden, begrijpen en toepassen. Voor hoogbegaafde leerlingen is het van groot belang om juist de punten van de hoge denkvaardigheden toe te passen: Analyseren, evalueren en creëren.

Mijn advies: Google eens op de waaier van de ‘Taxonomie van Bloom’ om te zien welke vragen je kan stellen per denkniveau. Als leerkracht kan je op deze wijze goed differentiëren en zorgen voor highligts in je klas.

Plusklas - Tip onderwijs

 

Popcornmachine

Een voorbeeld uit mijn Plusklas; de leerlingen hadden als opdracht om een volkslied te componeren voor het land dat ze zelf ontworpen hadden. Deze opdracht vergt het doen van onderzoek, experimenteren en uiteindelijk het creëren. Welke app ga je gebruiken en hoe werkt deze, hoe zit een lied in elkaar, hoelang duurt dit gemiddeld. Hoe klinkt mijn product, wat vinden anderen hiervan en wat zijn verbeterpunten die hieruit komen. Eén leerling is zich vervolgens helemaal gaan verdiepen in het componeren, met name de grote componisten door de eeuwen heen. Hij leek net een popcornmachine. De leervragen plopte in zijn hoofd op. Om een lang verhaal kort te maken; hij heeft veel kennis opgedaan over vele componisten. Hij heeft een muzieknotatie geschreven.

Nu is hij bezig met het maken van een eigen dwarsfluit, nadat hij heeft onderzocht hoe dit instrument in elkaar steekt wat betreft de verbindingen van de kleppen, de luchtsplitsing, enz. Kortom, de denkvaardigheden analyseren, evalueren en creëren waren voor deze leerling volop aan de orde. De leerling is bezig met geschiedenis, techniek en muziek. Het werken in de hogere denkorde zette hem aan. Het durven loslaten van de opdracht heeft veel opgeleverd en het leergeluk straalde van de leerling af.

 

Plusklas als aanvulling

De klas is de plaats waar iedere leerling de meeste tijd per week doorbrengt en waar iedere leerling les op niveau geboden krijgt. De Plusklas kan hierop een hele mooie aanvulling zijn voor de hoogbegaafde leerling. Laten we samen zorgen voor mooie highlights en veel popcorn!

 

 

 

Bronnen/ verwijzingen:

Blog hoogbegaafdheid Kennisbank: Meer- en hoogbegaafdheid, meer dan alleen intelligent door Eline van der Aa.
Tessa Kieboom: Zijnsluik.
Carol Dweck: Growt en fixed mindset.
Taxonomie van Bloom.
De waaier van Bloom.
Afbeeldingen: Wij-leren.nl

Meer weten over Helga Teerhöfer?

Klik hier en lees het verhaal van Helga Teerhöfer.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Helga Teerhöfer
Op: 15 augustus 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *