Categorie: Coaching

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Maartje van Oeveren

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

Het belang van afscheid nemen van je klas

Tot ziens ,groep 8 (of 3, of 6...) Laat ik me eerst even als nieuweling voorstellen: ik ben Pamela van Walbeek. Ik heb 25 jaar met hart en ziel voor de klas gestaan in het basisonderwijs en kort in het VO. Ik ken de momenten van intens genieten van mijn groep, de...

Lastig gedrag in de klas? Kijk eens met een andere bril

Hoe een andere manier van kijken helpt om gedrag écht te begrijpen en te beïnvloeden In mijn vorige blog vertelde ik hoe een PCM teamtraining samenwerking en communicatie in scholen versterkt. Maar wist je dat dit model ook heel krachtig is in de klas? In dit blog...

Waarom de remedial teacher in de school móét blijven.

Als we het hebben over een remedial teacher in het onderwijs dan is dat een zeldzaam voorkomen geworden. Sinds 1 januari 2025 handhaaft de overheid de wet voor schijnzelfstandigheid streng. In het onderwijs heeft dat veel schoolbesturen ertoe gebracht om remedial...

Sociaal werk in het reguliere onderwijs

Twee ogen kijken de leerkracht aan, als vroegen ze haar om hulp. Waar moet ik beginnen, juf? Wat moet ik doen, meester? Hoe kan ik u om hulp vragen? Een periode van bijna twee jaar, waarin boosheid en geslotenheid de boventoon voerden, gingen hieraan vooraf. Paniek...

Een sterk team met Process Communication Model

Hoe een PCM-teamtraining de samenwerking écht verandert In dit blog vertel ik wat het Process Communication Model (PCM) is en wat het kan betekenen voor samenwerking in schoolteams. Je leest hoe deze methode helpt om elkaar beter te begrijpen, misverstanden te...

Hoe je met kleine stappen weer rust en energie vindt in je werk

Als leraar geef je elke dag het beste van jezelf. Je begeleidt, je motiveert en inspireert leerlingen en studenten. Maar wie zorgt er voor jou? Wanneer heb je voor het laatst stilgestaan bij hoe het écht met je gaat? In dit blog deel ik vijf herkenbare signalen dat je...

De kracht van werken aan executieve functies

De term executieve functies klinkt voor velen een beetje vaag en abstract. Toch komt hij steeds weer langs en is er veel over te lezen in de vakliteratuur. En dat is zeer terecht: onderzoek maakt meer en meer duidelijk hoe belangrijk goed ontwikkelde executieve...

Effectief omgaan met probleemgedrag in de klas

Zit je soms met je handen in het haar? Heb je het gevoel niet geschikt te zijn voor je baan als leerkracht? Soms kan je je zo machteloos voelen. Leerlingen die probleemgedrag vertonen, kunnen je helemaal leegzuigen. Voor je gevoel heb je alles geprobeerd om het gedrag...

Didactische vaardigheden: ruimte geven aan groei en ontwikkeling

Het kind zien Ik heb tijdens mijn jeugdhulpverleningsperiode veel kinderen individueel mogen begeleiden. Ik leerde dat gerichte aandacht voor het kind, luisteren naar het kind, en zijn of haar emoties er laten zijn heel belangrijk zijn. Elk kind heeft zijn of haar...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Het begeleiden van zij-instroomleerkrachten

Mijn nieuwe avontuur

Vorig jaar januari mocht ik starten met een nieuwe uitdaging binnen het basisonderwijs, het begeleiden van zij-instroomleerkrachten.

Voor veel mensen in het onderwijs begint na een aantal jaren een gezonde itch. Wil ik nog voor de klas staan tot aan mijn pensioen. Zeker nu de leeftijd voor het behalen van je pensioen steeds verder van je af komt te staan.
Na 17 jaar met veel plezier voor de groep te hebben gestaan voelde ik dat ook. Een jaar lang heb ik mogelijkheden onderzocht binnen het onderwijs. En na 2 sollicitaties voor de vacature intern begeleider besloot ik eerst het schooljaar af te maken. Ik had een leuke groep en een hele fijne duo collega. En eigenlijk per ongeluk klikte ik de mail open voor interne vacatures.

In het oog meteen de vacature voor bovenschools begeleider zij-instroom. Toen ik de tekst begon te lezen, tja, ik had de vacature toch al geopend, werd ik steeds enthousiaster. Het begeleiden van stagiaires van de reguliere Pabo en MBO onderwijsassistent maakte mij altijd enthousiast. Van iedere student leer ik zelf ook weer. Ervaring in de jaargroepen, kennis van de leerlijnen was van harte welkom.

 

Kennis en ervaring

Na mijn afstuderen heb ik 7 jaar fulltime voor de groep gestaan. Ik werd eerst verliefd op groep 3 waarvan ik eerst niet wist dat je ze ´´echt´´ les kon geven. In de jaren die erop volgden heb ik lesgegeven aan alle jaargroepen. De kleutergroepen waar ik eerst met een boog omheen liep vond ik ook geweldig. Het lesgeven is een feest en je moet zelf de slingers ophangen. Kennis en ervaring dus genoeg om de zij-instroomleerkrachten te begeleiden.

 

Werkverdeling

Vanaf januari 2024 werk ik 2 dagen als bovenschools begeleider. En werk ik 1 dag in het basisonderwijs op mijn school waar ik voorheen 3 dagen werkte.
Die dag is afwisselend in groep 6 en 8. Ook werk ik, tijdelijk, tot aan de zomervakantie een extra dag in het speciaal basisonderwijs.

 

Begeleiding

Het zij- instroomtraject valt of staat, mijn inziens, met de begeleiding. Voor mijn scholengroep is de begeleiding goed geregeld. Ik werk samen met een collega bovenschools begeleider en een teamleider. Mijn collega werkt 4 dagen per week voor het traject. Wij bezoeken elke week onze zij- instromers. Iedere zij- instromer heeft een vaste begeleider.

We komen elke week in de klas kijken, observeren wat we zien gebeuren. We noteren dit in een groeidocument op de Drive. In dit document staat wat/ welke les de zij- instromer doet in de klas. Onderaan noteren we altijd pluspunten, aandachtspunten en overig. Onder overig kun je denken aan het opvallen van een verkeerde stoel maat bij een leerling of een leerling die opvalt etc. De eerste drie maanden staat de zij-instromer dubbel. In deze tijd kan er worden afgekeken en geleerd van de ervaren collega. Wij stimuleren in deze tijd ook altijd de lesopbouw. Begin de eerste weken met een les of activiteit en halverwege de drie maanden ga je opbouwen naar een hele dag voor de klas. Ook kijken wij mee naar de leeruitkomsten van de hogeschool als er vragen zijn.

 

Snelkookpan

Wij omschrijven het traject soms ook als een snelkookpan. Er wordt veel van je gevraagd als zij-instromer. De druk die er is komt vanuit studie, school en privé. Dat wordt allemaal met elkaar gemengd en de druk blijft er twee jaar lang opstaan.

Een lange tijd was er en zijn er kritische geluiden op het traject. Voornamelijk hoe het kan dat je in twee jaar tijd leerkracht kunt worden. Hoe kunnen ze zich voldoende ontwikkelen in zo’n korte tijd? Ook het studieprogramma wordt kritisch bekeken. Wat mensen vaak niet weten is dat er een selectieprocedure voor het traject is. Je wordt niet zomaar aangenomen. Er worden gesprekken gevoerd, persoonlijkheidstest ingevuld en een assessment in een onbekende klas wordt er afgenomen. Juist om uitval te voorkomen. Dat neemt niet weg dat de druk je te veel kan worden. We moeten allemaal weleens stoom afblazen toch? Wij vangen ook de stoom op en proberen te ondersteunen en relativeren. Blijf jouw stip aan de horizon zien.

 

Respect

Inmiddels zijn de eerste zij- instroom studenten die ik heb mogen begeleiden afgestudeerd. Ik voel mij net een trotse moeder. Ze hebben hard gewerkt en twee jaar lang dingen gelaten om leerkracht te kunnen worden. Als je kiest om leerkracht te worden terwijl je bijvoorbeeld daarvoor een goede leidinggevende functie had, in de IT werkte of bij het journaal ben je gedreven. En niet alleen omdat je met kinderen wilt werken. Er is een diepere laag waarom je dit wilt, je eigen itch komt altijd ergens vandaan. In twee jaar tijd is er veel op hen afgekomen, verschillende groepen en scholen hebben ze gezien. En ervaring? Dat hebben wij allemaal toch zelf ook moeten opdoen in onze baan? Als de basis goed is gelegd komt de ervaring vanzelf. En wij, leerkrachten met ervaring kunnen ze hierbij helpen.

 

Maartje van Oeveren

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Maartje van Oeveren?

Dit artikel is geschreven door:

Maartje van Oeveren
Op: 2 juni 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.